De vorige keer blogde Kelly over de uitzonderingspositie van ouderen >>
Een groot goed van de Nederlandse gezondheidszorg is de vrije toegang tot de huisarts, onderdeel van de eerstelijnszorg. De huisarts kan veel gezondheidszorgproblemen oplossen en de overheid stimuleert dan ook dat de eerste lijn zoveel mogelijk mensen helpt. Een beetje wrang is het wel dat dit voor de huisarts alleen binnen kantoortijden mag. Want heb je een lichte klacht na vijf uur of in het weekend, dan moet je helaas wachten tot de volgende werkdag. De toegankelijkheid die de overheid zo van belang acht, is dus maar zeer relatief.
Steeds meer mensen hebben hier echter lak aan, blijkt uit recent onderzoek door het Radboudumc. Zij vroegen een kleine vijfhonderd huisartsen naar hun ervaringen op de huisartsenpost. En bijna allemaal zeggen ze dat hun dienst drukker wordt. Uit het onderzoek bleek dat ‘vooral de jongere generatie ervan uitgaat altijd bij de huisarts terecht te kunnen. Die zegt ‘maar de supermarkt is toch ook gewoon ’s avonds open?’, aldus onderzoeker Paul Giesen.
Inderdaad, in de afgelopen jaren zien we steeds meer een verschuiving naar een 24-uurs samenleving. Waar de supermarkt eerst vijf dagen in de week van 08.00 tot 17.00 open was, is deze inmiddels zes en soms zelfs zeven dagen in de week tot minimaal 20.00 uur open. De bibliotheek, de kapper, de drogist, de telefonische klantenservice hebben zich allemaal aangepast. Waarom? Omdat dit klantvriendelijk is! Men werkt immers overdag en hoeft zo geen vrij te nemen. De huidige gezondheidszorg kan deze bereikbaarheid helaas lang niet altijd garanderen. Maar omdat steeds meer dienstverleners zich wel aan de 24uurs-samenleving aanpassen, is dit de norm geworden. Een bezoekje aan de huisarts buiten kantoortijden is dan ook heel normaal.
Dit lijken huisartsen echter niet te snappen. In plaats van naar de werkelijke oorzaak te kijken, wordt er een oplossing gezocht binnen de huidige denkbeelden. Zo wordt een voorlichtingscampagne voorgesteld en het verbeteren van de toegankelijkheid overdag. De patiënt moet zich dus aanpassen en dat is niet de juiste oplossing. Sterker nog, zo’n campagne is weggegooid geld! Een oplossing die in de huidige tijdsgeest past en het gewenste effect heeft, is het investeren in avond- en weekendspreekuren. Kortom: huisartsen ga met uw tijd mee!
Steeds meer mensen met psychische klachten komen bij de huisarts op het spreekuur. Bijna drie kwart van de huisartsen heeft een praktijkondersteuner in dienst voor deze patiënten. Het schrappen van vergoedingen voor psychische hulpverlening heeft zeker te maken met de “psychische drukte” bij de huisarts. Dat blijkt uit een peiling van de Landelijke Huisartsenvereniging. Lees hier meer >>