Vorige keer blogde Patty over “De realiteit van de psychose”
Op die dag was ik weer eens bij de Jumbo. De supermarkt heeft in zijn 7 zekerheden staan dat als een product op datum is, je dit product gratis mee mag nemen. Over datum betekent dat je zelfs een goed exemplaar mee mag nemen.
Jumbo
Het kan bijna geen toeval zijn; precies op die dag waren er 5 mooie luxe versierde taarten op datum! Het boodschappenkarretje vol gevuld met taarten, die ik helemaal gratis kon meenemen. Mina kon de hele kliniek, inclusief verpleging, wel 2 dagen van taart voorzien. Die lach op haar gezicht zal altijd op mijn netvlies blijven staan.
Goede doelen
Mezelf inzetten voor anderen en iets voor hen betekenen is wat ik graag doe, het maakt mij ook gelukkig. Daarom ben ik ook in de zorg gaan werken. Het liefst zou ik alle daklozen op straat geld geven. Alle goede doelen ondersteunen. Mensen uit de schulden helpen. Natuurlijk weet ik dat dat niet realistisch is. Ik kan de wereld niet verbeteren en het geld groeit me ook niet op de rug. Wel kan ik op een dag iemand blij maken; iets voor iemand betekenen. Dan maak je op die dag de wereld voor die persoon een beetje mooier. Klein doen, kan groots zijn.
Gratis shoppen
Nu ik wist van de Jumbo actie ging ik vaker langs. Een deel van de producten hield ik zelf of gaf ik aan familie. Maar een ander deel gaf ik aan daklozen op het station of nam ik mee voor cliënten zodat zij ook eens een extraatje hebben. Het werd een hobby van me. Inmiddels weet ik onderhand precies welke producten in welke Jumbo vaak over de datum zijn. Met een scan langs die producten en ik heb vaak weer ‘raak’ . Met een volle mand gratis producten sta ik weer met een blij gezicht bij de Jumbo. De kassameisjes kijken vaak echter een stuk minder blij als ik weer gratis kom shoppen. Het is zelfs voorgekomen dat ik een snauw krijg of men überhaupt niks zegt.
Kip
Hierover plaatste ik een berichtje op linked-in. Zonder dat ik hier erg in had werd het berichtje een ware ‘hype’. Inmiddels staat de teller op ruim 10000 likes en nog meer reacties. De reacties bestonden vaak uit mensen die het een goede actie vonden, dat ik hen op ideeën bracht en liepen uit tot discussies over de voedselindustrie. Helaas ook veel negatieve reacties. Ik was een aandachttrekker door dit te plaatsen, ik wilde in hart van Nederland komen als een of andere Robin Hood. Ik zou mezelf voor lul zetten in mijn professionele netwerk en met name: dit bericht hoort op facebook thuis en niet in de zakelijke kring.
Gelinkt
Echter staat deze actie toch echt gelinkt aan mijn werk. Ik geef de tip van de gratis boodschappen nog steeds door aan cliënten, die naast hun uitkering ook wel eens iets extra’s willen. Een foto van mijn ‘winst’ die dag had voor nog meer negatieve reacties gezorgd. Op de foto stond namelijk kip. “Hoe kunnen daklozen kip opwarmen?” “Hoe kun je daklozen lekker maken door kip voor hun neus te houden waar ze niks mee kunnen!” “Hoe durf je, rauwe kip en op datum. Je wilt ze ziek maken!” De meest lelijke reacties kwamen voorbij, zelfs kritiek over dat de keukenvloer waar ik mijn winst had uitgestald niet schoon genoeg was. Waar je je niet druk om kunt maken. In het begin had ik de neiging mezelf te verdedigen. Daar ben ik snel mee gestopt. Ik werd er verdrietig van dat ik iets met een goed hart wilde doen en dan voor van alles en nog wat word uitgemaakt. Ik ging de reacties niet meer lezen en gaf geen antwoord meer op vragen. Ik weet immers dat ik goede bedoelingen heb en waar ik het voor doe: die ene lach.
De meeste kritiek komt vaak van mensen die niets voor anderen overhebben, en zelf vaak ook nog eens genoeg te besteden hebben. Trek je er maar niets van aan want ik vind het geweldig dat je dat doet. En dan nog, wat is mooier dan een oprechte glimlach en een stralend gezicht als beloning!!! 😀