Lees hier meer blogs van MOVISIE >>
Maar tijdens de bijeenkomst werd ook duidelijk dat er nog heel wat werk te verzetten is voordat de transitie echt een succes wordt. Onderling gekissebis tussen aanbieders en vliegen afvangen met het mooiste en beste aanbod gebeurde namelijk ook. De concurrentie was voelbaar. En dan de zorgen, soms grote zorgen van professionals over hun cliënt. Gaan die nu tussen wal en schip vallen? Heeft de gemeente wel genoeg kennis over de doelgroepen die zich straks aan het Wmo-loket zullen melden met hun vraag? Als ze zich al melden.
Want hoe weten cliënten waar zij straks moeten zijn? De afgelopen maand heb ik meegewerkt aan een brochure over cliëntondersteuning en vraagverheldering in 2013. De gekantelde werkwijze is belangrijk, maar er zijn dringend acties nodig om de cliënten zacht in de Wmo te laten landen. Eén daarvan is het goed trainen van de gespreksvoerder. Ik sprak tijdens de informatiebijeenkomst een Wmo-loketmedewerker die nog weinig zicht heeft op wat er allemaal van haar gevraagd gaat worden. Ze kwam met het voorstel om de ingewikkelde gesprekken met complexe doelgroepen te voeren met iemand die daar de specifieke kennis van heeft. Een combinatie dus. Zo zijn er meer mogelijkheden denkbaar.
Ondertussen zie ik het ene rapport en advies na het andere verschijnen en vraag me af of een beleidsambtenaar door de bomen het bos nog kan zien. Ik hoop zo dat hij de cliënt voor ogen kan blijven houden! Opeens besefte ik: het is juist goed dat deze transitie niet tien jaar eerder is gebeurd. Nu hebben we gelukkig de tijd om ons goed voor te bereiden. Want kwetsbare mensen verdienen de ondersteuning die bij hen past. En daar kunnen we alleen samen, dus gemeenten, aanbieders en cliënten met elkaar, voor zorgen.
Marjoke Verschelling is projectmedewerker bij MOVISIE, bij het team Participatie. Zij is bestuurskundige en adviseert gemeenten en maatschappelijke organisaties op thema als participatiebevordering, de Kanteling, vraagverheldering en cliëntenparticipatie. De brochure over cliëntondersteuning en vraagverheldering, ‘De Wmo in 2013, actiepunten ter voorbereiding op een gekantelde werkwijze’, is vanaf februari gratis te downloaden op www.movisie.nl.
Goed gezegd Ans.
en wat dacht je van clienten met een brede zorgvraag.die zien al jaren door het bos de bomen niet meer.zij zijn de hele dag bezig mensen aan het werk te houden en houden zelf geen tijd/energie meer over om te leven maar worden geleeft en overleven.laat staan dat het participeren nog aan de orde is, daar waar men in Den Haag de mond van vol heeft!