Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Les 4 voor wijkteams: wat is er te koop?

'What is in it for me?' Dit zijn de beroemde woorden die volgens iedere marketeer bij klanten door het hoofd zingen. Klanten willen weten wat er te koop is en wat ze er aan hebben.
Les 4 voor wijkteams: wat is er te koop?

Anneke legt in les 3 voor wijkteams uit hoe je je klanten kunt verwelkomen >>

Een garage verkoopt auto’s en die je van A naar B brengen.
Een bakker verkoopt brood dat je kunt eten om je honger te stillen.
Een apotheek verkoopt medicijnen die je beter maken als je ziek bent.

En nu jij!

Een wijkteam verkoopt …… zodat jij ……….

Nu hoor ik je bijna zeggen: ‘Ja maar bij ons werkt dit heel anders! Wij verkopen niks.’ En precies daarom kan het voor klanten erg lastig zijn om te weten wat ze aan het wijkteam hebben.

Gevolg: je krijgt te weinig klanten of juist te veel klanten die de verkeerde dingen van je willen.

Het is beter om als wijkteam duidelijkheid te geven aan je klanten. Om na te denken over welke producten je verkoopt en wat je klanten daaraan hebben.

Ik heb een paar tips voor je:

Klanten kopen liever producten dan diensten. Een product heeft als voordeel dat het lekker concreet is, het heeft een begin en een einde, je kunt er een prijskaartje aanhangen. Kortom de klant weet waar hij aan toe is en daar houdt hij van.

Je kunt simpel van je diensten producten maken. Dit heet productizeren. Dit doe je door je kennis te verpakken. Voor een wijkbewoner die bijvoorbeeld geïnteresseerd is in vrijwilligerswerk maak je een product: “in 5 stappen je vrijwillige droombaan vinden”. Dit product bestaat uit: een gesprek, een test, een persoonlijke inlogcode voor een vacaturebank en een verrassing als de droombaan gevonden is.

Je hoeft geen vuistdik productenboek te hebben. Liever niet zelfs want daar houden klanten niet van. Dat geeft alleen maar keuzestress! Een eenvoudig pakket van maximaal 5 producten is prima.

Als je een product eenmaal hebt gemaakt en geleverd, kun je het daarna opnieuw doen. En nog eens, en nog eens. Een product maakt je werk schaalbaar. En dat is slim en innovatief werken in tijden waarin we allemaal meer met minder moeten doen.

Goede producten waar klanten heel erg blij van worden zijn producten die werken. Het lijkt een open deur maar zeker in ons werk moeten we voortdurend alert zijn op de resultaten van ons werk. Als jij met jouw wijkteam producten maakt en levert en je weet precies welke pijn van je klanten deze producten oplossen, dan weet je ook of ze werken.

Wil je hulp bij het productizeren? Kom dan meedoen met de training “Hier Sta Ik Voor!” Je leert in de training de 7 stappen van Welzijnsmarketing. Productizeren is stap 3. De training wordt voor 75% van de kosten gesubsidieerd door FCB waardoor nu meedoen wel superaantrekkelijk is. Je kunt je hier aanmelden >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.