Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Leuk vinden van werk is succesfactor

Een aantal weken geleden is er in een gemeente in den lande een actieweek uitgevoerd. Doel was de veiligheid in een gebied te verbeteren en met name een zwaar overlastgevende groep met criminele elementen bestaande uit jonge en oudere mannen, aan te pakken. Ik was de projectleider.
Leuk vinden van werk is succesfactor

Lees hier meer blogs van William Miero >>

Mijn taak was voornamelijk om aan partners uitleggen wat het concept  ‘actieweek’ inhield en hen enthousiast te krijgen om een bijdrage te leveren. Uiteindelijk hebben de volgende partijen meegedaan: gemeentepolitie, NS Security, KLPD, woningcorporatie, gemeentelijke diensten waaronder stadstoezicht, opbouwwerk en jongerenwerk. Het jongerenwerk heeft gesprekken gevoerd en voorlichting gegeven aan jongeren over veiligheid in de buurt en hoe ze uit de problemen kunnen blijven. Ze hebben daarnaast onder andere jongeren naar een zinvolle vrijetijdsbesteding toegeleid.

De actieweek was een succes. De overlast was grotendeels verdwenen en bewoners waren tevreden.  Toen een journalist tijdens een interview vroeg wat de actieweek had opgeleverd, heb ik natuurlijk de afname van de overlast en de tevredenheid van bewoners genoemd. Ook heb ik verteld dat de partners het leuk en zinvol vonden. Zij zagen de meerwaarde van het samenwerken op deze manier. Maar met name over het benoemen van het ‘leuk vinden’,  heb ik van tevoren goed nagedacht. Ik zou me voor kunnen stellen dat ‘de burger’ zou zeggen dat politie, gemeente, jongerenwerk en andere partners toch betaald worden om te werken aan een betere veiligheid. Dat het professionals zijn die gewoon hun werk moeten doen. En dat is natuurlijk ook allemaal waar. Maar waar je ook kijkt of het nu bij de  politie, sales, stadstoezicht, jongerenwerk, zorg of in het onderwijs is, de mensen die hun vak leuk vinden, zijn de mensen die zich meestal onderscheiden van de rest.

En wat kan je doen om te zorgen dat mensen het werken aan zo’n project leuk vinden? Dat is natuurlijk te veel om op te noemen in de regels die ik in dit blog tot mijn beschikking heb. Wat ik belangrijk vind, is vooral gebruik te maken van de expertise van de partners. Mensen willen gehoord worden en de kennis waarover zij beschikken, delen. Maar ook samen een warme hap eten tussen de acties door kan een positieve bijdrage leveren.

Het leuk vinden van het werk is een succesfactor om goede resultaten te halen. Mensen die hun werk leuk vinden zijn bereid er een schepje bovenop te doen en buiten de gebruikelijke denkkaders te treden. En voor de actieweek was dat nodig. Het betrof een hardnekkige groep waar alleen een topprestatie verandering in zou kunnen brengen. Dat hebben de mensen gedaan. Nu moeten we zorgen dat we het veroverde terrein vasthouden en uitbreiden.

William Miero (1964) houdt zich bezig met advisering, projectontwikkeling en uitvoering op het gebied van Jeugd & Jongerenwerk, Jeugd & Veiligheid en Leefbaarheid. In 1993 is hij als jongerenwerker in Oss begonnen en momenteel actief als zelfstandige met name in de Randstad en midden Nederland. Jeugd is zijn passie en onder het motto ‘vrijheid binnen grenzen, voor jongeren en jongerenwerkers’ is hij voortdurend met collega’s en partners op zoek naar mogelijkheden om jongeren een plek te geven in de samenleving. Volg William op Twitter via @williammiero >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.