Als je de voortekenen mag geloven, gaat de invloed van technologie allemaal nog veel meer, veel sneller, veel ingrijpender en alles omvattender worden dan je kunt bevatten. Ik moet toegeven, op mij heeft het nogal indruk gemaakt. Het zette me aan het denken. Als het klopt, wat zijn dan de gevolgen? Ik heb geen idee, maar het gaat in ieder geval altijd een keerzijde hebben.
Zoals ik het zie liggen daar voor het sociaal domein drie uitdagingen.
- Digitalisering van de maatschappij zorgt voor nieuwe hulpvragen van nieuwe cliënten
- De digitaal sociaal werker, met 21th century skills
- Digitaal transformerende maatschappelijke organisaties
Een voorbeeld?
Hoe sociaal vaardig wordt je als je gewend bent anderen met een “swipe” op je telefoon goed of af te keuren? Zoals jongeren in Tinder doen? Besef je dat je in de dagelijkse omgang niet de ene dag iemand af kan wijzen en de volgende dag kan doen alsof het niet gebeurd is?
Wat zegt dat over de benodigde skills en inzichten van hulpverleners en sociaal werkers? Ken je het mechanisme waarop apps als Tinder of Snapchat gebouwd zijn? Begrijp je de technologie voldoende om te zien dat dit mede de oorzaak van een hulpvraag kan zijn?
En dan de organisatie waar je in werkt. Is die klassiek geordend? Of is het een netwerk-organisatie van min of meer gelijkwaardige losse contacten die op enig moment samen hartstikke nuttig kunnen zijn. En een volgend moment net zo makkelijk andere verbanden aan nemen, als een situatie daar om vraagt?
Wijsheid in pacht
Zo zit ik te filosoferen. Ik beweer niet dat ik de wijsheid in pacht heb. En ik weet ook wel dat een deel van de antwoorden al te vinden is. En dat jij misschien juist dit pad al in geslagen bent en nu aan mooie oplossingen werkt. Chapeau!
Maar ik maak me wel zorgen over het schijnbare gebrek aan intensiteit en snelheid waarmee in de sociale sector;
A. het belang van technologie en digitalisering wordt onderschreven en
B. tot reorganisatie / innovatie / transformatie / aanpassingen en actie leidt.
Op dit vlak vind ik echt dat er in de sector te lang op oude voet doorgesukkeld wordt terwijl de wereld … ja, de wereld (!) … om ons heen zo bizar snel aan het veranderen is. Ik zou het zo mooi vinden wanneer er vanuit de sociale sector een passend antwoord komt. Dat kan eigenlijk niet meer wachten, willen we relevant blijven voor de samenleving. Daarom heb ik besloten zelf maar eens een zetje de goede kant op te geven. Op 15 maart 2017, op de Internationale Dag van de Sociaal Werker, is het verschenen:
“Manifest voor de digitaal sociaal werker.”
“Niet omdat het kan, maar omdat het moet.”
Het gaat een beetje schuren. Het zal ongemak oproepen. Maar lees dat eens. Laat je inspireren. En reageer er eens op:
Vanaf 15 maart 2017 http://www.welzijn30.nl/manifest/