Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Marketeer tegen wil en dank

Marketing en Ondernemen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In welke business je ook zit. Dus ook in Zorg en Welzijn. Als het jouw passie is om mensen te helpen dan zul je op zoek moeten naar klanten, naar omzet. Om te kunnen bestaan en om te kunnen helpen. En zul je dus moeten weten hoe je dit aanpakt. En daar komt marketing om de hoek kijken.
'Of je nu wilt of niet
'Of je nu wilt of niet

De meeste Ondernemers in Zorg en Welzijn hebben dit nog niet goed door. Toen ik directeur was van Welzijn Buren wist ik niet goed wat er aan de hand was. Ik had wel veel last van frustraties en ongeloof over zoveel onrecht (bezuinigingen!!!) en het zo onbemind zijn.

Pas veel later werd het mij duidelijk: wij hebben een marketingprobleem!

De meeste van ons stammen uit de tijd dat profit en non-profit twee gescheiden werelden waren. En marketing, klanten, omzet waren allemaal zaken die bij die andere wereld horen. En wij hebben natuurlijk niet voor niets voor de non-profit gekozen. Zaken zoals marketing kunnen je dan echt tegen de borst stuiten.

Maar profit en non-profit zijn niet langer twee gescheiden werelden. En marketing kan het verschil maken tussen bezuinigen of groeien. Ook in Zorg en Welzijn. Een voorbeeld van een Ondernemer in de Zorg die nog steeds groeit is Jos de Blok en zijn Buurtzorg. Jos heeft begrepen dat marketing belangrijk is. In 2008 won Jos de NIMA Zorgprijs. Uit het juryrapport:

‘De jury is van mening dat dit eigenwijze concept een briljante en welkome aanvulling is op de beschikbare vormen van thuiszorg. Door het persoonlijk contact met collega’s, cliënten en verwijzers dragen zij de gedachte en toegevoegde waarde van het merk Buurtzorg uit. Hoewel de organisatie geen expliciet uitgesproken marketingstrategie heeft gepresenteerd, is het de jury duidelijk geworden dat het succes van deze organisatie mede is te danken aan weloverwogen voorbereide en uitgekiende acties die consequent worden doorgevoerd en waarbij nadrukkelijk de lijnen van marketing worden gevolgd.’

Ik heb zelf ondertussen ontdekt dat marketing niet eng is, niet pushy en zelfs erg leuk is. Ook de ontwikkelingen binnen de marketing hebben natuurlijk niet stilgestaan. Marketing heeft niets meer te maken met een ‘gladde autoverkoper’. Dus ook dat is een beeld wat je kunt bijstellen.

Dus, of je nu wilt of niet, naast sociale professional ben je ook een marketeer. Je kunt dit voelen als een blok aan jouw been en verwoed proberen het af te schudden. Maar je kunt het ook omarmen, ontdekken hoe leuk het is en er jouw voordeel mee doen als Ondernemer in Zorg en Welzijn!

Vorig artikelGehandicapt of dronkenlap?
Volgend artikelWat wordt hét woord van 2013?
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.