De vorige keer gaf Lennart tips om vrijwilligers te werven >>
Wat is de eerste vraag die je jezelf stelt als je met vrijwilligers werkt? Precies: zijn er genoeg vrijwilligers? De meeste vrijwilligerscoördinatoren weten dit uit hun hoofd. Maar dan een stap verder: hoe zit het bijvoorbeeld met in- en uitstroom? Blijft je vrijwilligersbestand op peil? En hoe lang blijft een vrijwilliger eigenlijk betrokken bij je organisatie? Is dat al jaren hetzelfde, of blijven mensen nu korter of langer? En hoe komt dat dan? Blijven mannen langer dan vrouwen?
Hartstikke interessant, dit soort vragen.
Stel: je weet dat je mensen gemiddeld ongeveer twee jaar bij je blijven. En je weet dat er nu een grote groep is die bijna twee jaar actief is. Dan weet je dus ook dat een deel van die groep in de komende maanden afscheid gaat nemen. En nu je het weet, kan je er op sturen. Aan de slag dus, om je vrijwilligers te behouden, of om vast nieuwe vrijwilligers te werven.
Cijfers bijhouden is meestal best makkelijk! Je in- en uitstroom kan je bijvoorbeeld eenvoudig in Excel bijhouden, door per vrijwilliger de ‘in dienst’ en ‘uit dienst’ datum op te schrijven. Met een paar handige formules heb je er snel duidelijk hoe lang je mensen bij je blijven. Een andere manier is het gebruik van een informatiesysteem, zoals een digitaal rooster. Een goed systeem heeft een automatische optie om in- en uitstroom-overzichten te maken.
Zijn mensen nou wel of geen nummers? Allebei, denk ik. Want achter elk cijfer zit een mens, en achter elk mens zit een verhaal. Maar als je mensen in een groep zet, zeggen cijfers ineens heel veel. Ken je mensen, ken je cijfers, en doe er je voordeel mee.
Bedankt voor je inzichten Lennart!