Met kerst wordt door christenen de geboorte van Jezus Christus gevierd. In donkere tijden brengt hij licht en staat daarmee symbool voor het goede. Daarnaast is het kerstfeest voor veel mensen het gezelligheidsfeest bij uitstek. Lekker eten, cadeautjes onder de boom, familiebezoek, samen zijn en veel versiering en verlichting. Het leeft als nooit tevoren. Maandelijks verwelkomt website christmaholic.nl, volgens eigen zeggen, tussen de 25.000 en 200.000 unieke bezoekers, met een piek na Sinterklaas in december. Andy Park uit Engeland, ook wel bekend als ‘Mr Christmas’, is wereldwijd bekend omdat hij al 20 jaar lang elke dag kerstfeest viert. (Dit schijnt zijn gewicht overigens geen goed te hebben gedaan.)
We lijken met ons allen te hunkeren naar gezelligheid, warmte, vriendelijkheid en liefde. En dat vind ik niet gek.
Zo maar wat cijfers van onder meer het CBS:
Bijna 40.000 kinderen en jongeren stonden vorig jaar onder toezicht van een gezinsvoogd of woonden in een pleeggezin of instelling. Elk jaar worden meer dan 118.000 kinderen mishandeld. Geschat wordt dat één op de vier meisjes, en één op de zes jongens al voor zijn of haar zestiende levensjaar te maken heeft gehad met seksueel misbruik. Naar schatting wordt ruim 5% van de zelfstandig wonende ouderen mishandeld. Bijna 800.000 mensen in Nederland hebben last van somberheid of depressie. Het aantal mensen in Nederland dat antidepressiva slikt, nadert zelfs het miljoen. Het risico op kindermishandeling is vijf keer groter wanneer beide ouders werkloos zijn.
Elke keer als ik deze cijfers zie besef ik weer hoezeer agressie en geweld zijn geïntegreerd in onze samenleving en hoeveel mensen dagelijks hieronder te lijden hebben. Het zijn schattingen, maar ook als deze aan de hoge kant zijn vind ik ze nog steeds schokkend. In zoverre kan het nauwelijks verbazing wekken dat we ons massaal op ‘het kerstgevoel’ storten. Het is voor velen letterlijk een oase in de woestijn die hun leven is. Het feit dat de commercie hier heel handig op inspeelt en het kerstgevoel steeds vroeger in het jaar probeert op te wekken middels uitgekiende marketingstrategieën, maakt het voor mij des te schrijnender. Frisdrankproducent Coca Cola slaagt er (helaas) elk jaar weer beter in.
Ik hoop oprecht dat het leed achter de genoemde cijfers de komende dagen verzacht kan worden doordat mensen daadwerkelijk de kerstgedachte naar elkaar toe kunnen uitdragen. Hiermee bedoel ik niet de boodschappenwagen volstouwen met plofkalkoen. Of te proberen een jaar lang gratis cola te winnen omdat je tuin het mooist is versierd met 300 meter aan kerstverlichting uit China, maar het creëren van verdraagzaamheid en betrokkenheid.
Ik wens u fijne kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2014!