Ik snap het advies aan sociale professionals die de Wmo uitvoeren: breng het sociale netwerk van mensen in kaart. Dan weet je wat de mogelijkheden zijn binnen het eigen sociale netwerk als mensen ineens ondersteuning nodig hebben. Ik merk dat professionals van ecogrammen houden: de cliënt staat in een cirkel in het midden en in de cirkels eromheen wordt het sociale netwerk beschreven. Een ecogram geeft een beeldend inzicht in het netwerk van een cliënt en is bovendien makkelijk te maken. Het is ook een goede aanleiding om te praten over de kracht en de zwakte van het netwerk. Maar stel dat er iets verandert in het ecogram?
Ik ken mensen die hetzelfde verhaal aan verschillende professionals moeten vertellen en die met die verschillende professionals hun netwerk in kaart hebben gebracht. Dit gebeurt als de professional het in kaart gebrachte netwerk maakt en beheert. Waarom draaien we dit niet om? Waarom maakt de cliënt niet zelf, alleen of samen met het sociale netwerk, een ecogram? Als professional kun je daarbij ondersteunen: is het ecogram gemakkelijk te lezen? Staat iedereen er in? Is er voldoende aandacht voor de verschillende leefdomeinen?
Eigenaarschap is één van de pijlers van zelfregie. Als een cliënt zelf een ecogram maakt en daarmee eigenaar wordt van het ecogram, biedt dit in mijn ogen alleen maar voordelen. Het scheelt alle partijen tijd. Het netwerk is veel eenvoudiger up-to-date te houden omdat de cliënt het zelf beheert. En er ontstaat een eenduidig beeld: de cliënt kan aan elke professional immers dezelfde ecogram laten zien.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat het ecogram bij ieder contact meegenomen wordt. Niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk:
‘Marie heeft haar netwerk in kaart gebracht en met haar is afgesproken dat zij dit op de koelkast hangt. Bij het volgende gesprek geeft zij aan dat er iets moet veranderen aan het papier: zij heeft met de buurman gesproken en die is nu ook onderdeel van haar netwerk. Marie voegt de buurman Henk toe aan het ecogram.’
Heeft u binnenkort een gesprek met een cliënt? Vraag eens of hij of zij het ecogram op tafel legt. En misschien is het wel een idee om ook zelf een ecogram te maken en op de koelkast te hangen.
Voor het geval dat.
Ton van Elst, trainer en organisatieadviseur bij MOVISIE
We werken o.a. samen met MEE West-Brabant. Zij gebruiken Zorgvoorelkaar.com in de netwerkondersteuning van cliënten. Dan doen ze door een cliënt zelf een hulpvraag te laten plaatsen op de website of ze daarbij te ondersteunen.
Op die manier dragen ze bij aan het vergoten van het netwerk van de cliënt waardoor de kans op een oplossing voor hun hulpvraag groeit. Zorgvoorelkaar.com is dus een manier om netwerken uit te breiden, door gebruik te maken van de mogelijkheden die internet biedt.
Dank voor uw reactie en ik ben benieuwd hoe een dergelijke marktplaats ondersteuning kan geven in netwerkondersteuning, een ander initiatief wat hier op lijkt is wehelpen.nl.
Het is een goed idee om mensen hun eigen netwerk in kaart te laten brengen en daar beter gebruik van te maken. Soms kan zo’n netwerk te klein of te zwak blijken. Het gebruik van Zorgvoorelkaar.com zou dan een oplossing kunnen zijn. Het is een online marktplaats voor hulp en zorg, waar hulpvragers en -aanbieders eenvoudig met elkaar in contact komen (in hun eigen regio), ook voor incidentele hulpvragen. Zorgvoorelkaar is actief in 8 gemeenten, waaronder Breda, Delft en Geldrop-Mierlo. De resultaten zijn veelbelovend.