Vorige keer blogde Hans over waarom welzijn moet adverteren op Facebook>>
Daar moest ik meteen aan denken toen ik in de Volkskrant van 7 mei las over McDonalds. Dat bedrijf doet waar het -blijkbaar- goed in is: hamburgers verkopen. Daarmee bereiken ze al 60 jaar lang een trouwe klantenkring.
In de drang om te groeien – dat willen de aandeelhouders – wordt nu gezocht naar nieuwe doelgrepen. Dus gaan ze niet alleen hamburgers verkopen maar ook – eindelijk? – kwalitatief goede producten. In de hoop daarmee een nieuwe doelgroep aan te spreken.
In het krantenartikel werd er overigens op gewezen dat de trouwe klantenkring zich misschien niet zal herkennen in de nieuwe formule. Ze kwamen immers niet voor niets al 60 jaar naar McDonalds. Misschien wel het begin van het einde?
Risicodragers
Terug naar onze sector. Herkent de oude doelgroep, die 20% risicodragers waaraan de sector zijn bestaan dankt, zich nog wel in het product welzijnswerk? En is het een beetje gelukt om de nieuwe doelgroep te bereiken? Die 80% zelfbewuste en hoog opgeleide Nederlanders die nog nooit eerder een buurthuis van binnen heeft gezien. De groep die de McDonalds tot nu toe altijd hebben gemeden als de pest.
Sociale wijkteams
Of is het zo dat onder druk van marktwerking en geschuif met verantwoordelijkheden nu de beide groepen van welzijn vervreemd zijn. Dat niemand zich meer herkend in het product en nu, net als McDonalds, een risicovol pad op gaat.
Ik moet bekennen dat ik het antwoord niet goed kan geven. Misschien is het daar nog wat vroeg voor, nu de sociale wijkteams zich nog gaan bewijzen door die 20% risicodragers vooruit te helpen. En sociaal werkers allianties aangaan met buurten en bewoners die bij de 80% zelfbewuste Nederlanders kunnen worden gerekend.
Doelgroep
Wel weet ik dat het in deze nieuwe tijd ongelofelijk belangrijk is te laten zien wie je bent en wat je levert. Want misschien is je oude doelgroep niet meer de doelgroep die je nu wil bereiken. Of misschien wil je de banden met die oude doelgroep juist verstevigen? Of beide? Dat laatste zullen marketeers trouwens sterk afraden.
Of, en dat is echt spannend, laat je het doelgroep-denken los en ga je gewoon kwalitatief goede diensten leveren aan wie dan ook. De klant die bij je past komt dan toch wel naar je toe. Immers, McDonalds verliest ook terrein aan hipsters die bio-hamburgers bakken.
In mijn optiek ontkom je als professional niet aan een uitstekende profilering, naast een goed product of dienst. Op sociale media dus. Want daar zit (20+80=) bijna 100% van de Nederlanders. Dat hoef je die hipster niet uit te leggen.