De vorige keer blogde Anneke over waarom sociaal werkers niet innovatief zijn >>
Na de klik viel hij met zijn neus in de …. Nou ja, hoe zal ik het netjes zeggen? Misschien zo: hij viel met zijn neus in de wel heel erg blote vrouwen. Nu snap je vast wat ik bedoel.
Uiteraard stuurde deze attente en oplettende burger gelijk een mailtje naar de betreffende welzijnsorganisatie met bronvermelding van de link.
En zo kreeg ik een paniekerig mailtje: de link was gevonden op een van mijn websites. Ik was de bron waar de link was gevonden. Uiteraard hebben we gelijk geregeld dat ik deze bron verwijder (op 1 februari gaat de portal van welzijnnederland.nl uit de lucht) maar daarmee is dit probleem niet opgelost.
Wat is er aan de hand? Het gaat om een gefuseerde welzijnsorganisatie. En omdat fusies aan de orde van de dag zijn, is dit iets wat ook jou of jouw organisatie kan gebeuren. Dus lees gerust even verder.
Bij de fusie hoort een nieuwe naam dus ook een nieuwe website met een nieuwe domeinnaam. De oude domeinnaam is niet meer nodig. Nu kun je twee dingen doen met de oude domeinnaam:
- je houdt de oude domeinnaam lekker voor jezelf en regelt dat de oude domeinnaam doorlinkt naar de nieuwe domeinnaam
- je laat de oude domeinnaam los waardoor hij weer beschikbaar komt voor iedereen die hem zou willen hebben
Als je voor de tweede optie kiest gaat het fout. Het internet zit namelijk vol met slimme jongens en meisjes en ja, soms werken die in de porno industrie. Die zijn dol op gebruikte domeinnamen want die weten dat dit traffic oplevert. En dat is niet alleen traffic via de link op mijn website maar de link zal op nog veel meer sites te vinden zijn. Dit is bijna niet meer op te lossen. Arme welzijnsorganisatie (ik heb echt met ze te doen!).
Over slimme jongens en meisjes gesproken: waar zijn de slimme jongens en meisjes in ons welzijnswereldje? Die de power van het internet snappen? Die ervoor gaan zorgen dat er geen ongelukken gebeuren? Die ervoor gaan zorgen dat het Sociaal Werk nu echt de vruchten gaat plukken van het internet. Het is de hoogste tijd, beste mensen om deze uitdaging aan te gaan!!
P.S. Ook een uitdaging is de Global Social Media Challenge voor Sociaal Werkers. Van 8 tm 19 februari dagelijks een kleine social media-uitdaging in je mailbox plus tips. Meld je nu aan (het is gratis) >>