Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Onderbezetting aanpakken

Verschillende jaren achtereen opende NU’91 een Meldpunt bezetting in de zomerperiode. Al snel bleek dat dit beter een Meldpunt onderbezetting genoemd kon worden. De rode draad van de duizenden reacties die wij kregen werd na jaren van inventariseren overduidelijk. Harder werken met minder en minder geschoold personeel in de periode die al in het voorjaar begint en pas in september eindigt. En dan volgt alweer snel de kerstvakantie.
'Er zal ook op beleidsniveau wat moeten gebeuren'
'Er zal ook op beleidsniveau wat moeten gebeuren'

De oplossingen om deze zomerperiode door te komen lieten gelukkig niet lang op zich wachten. Vele ideeën vooral uit de werknemers zelf, bereikten NU’91. Een kleine greep hieruit:

 

  • Eis een cliëntenstop bij onvoldoende geschoold personeel in de zomermaanden.
  • Accepteren dat er in de zomermaanden een onderbezetting is en anticipeer daarop.
  • Zorg voor een team met een gebalanceerde leeftijds- en levensfaseverdeling. Dit voorkomt een hoos aan vakantiewensen in dezelfde vakantieperiode.
  • Plan de ongeschoolde krachten voor wandelen, zomermiddagen en uitstapjes met begeleiding van een gediplomeerde collega. Vaste gediplomeerde collega’s hebben dan meer tijd voor de verpleegkundige en verzorgende taken.
  • Leg de verantwoordelijkheid voor de vakantiespreiding niet alleen bij de organisatie, maar ook bij collega’s uit je team.


Gelukkig hebben de professionals het beste voor met hun cliënten, patiënten, pupillen, bewoners in de verschillende branches van de gezondheidszorg en bedachten nog veel meer oplossingen. Maar daarmee alleen kom je er niet, er zal ook op beleidsniveau wat moeten gebeuren. Hoewel er verschillende geluiden en cijfers over het arbeidsmarktprobleem rondzingen moet er hoe dan ook een structurele aanpak komen.

Binnen de VVT sector – waarschijnlijk is daar het urgentiebesef het hoogst en zijn de problemen daar het grootst – is in gezamenlijkheid met sociale partners een arbeidsmarkcampagne ‘Met open armen’ gestart. Deze arbeidsmarktcampagne waarmee A+O VVT het werken in verpleeg- en verzorgingshuizen, de thuiszorg en kraamzorg positief onder de aandacht brengt, wist inmiddels al meer dan 1 miljoen bezoekers op de campagne site OpenArmen.nl te verwelkomen. En een veelvoud daarvan te bereiken via diverse media. Inspelend op ontwikkelingen op de arbeidsmarkt wil de arbeidsmarktcampagne vooral scholieren een positief beeld van de VVT-sector geven en hen duidelijk maken dat een opleiding en/of baan in de VVT-zorg een goed toekomstperspectief biedt.


Door de laatste ontwikkelingen is de focus verlegd. Zo is er minder nadruk in de campagne voor een carrière in de verzorgingshuiszorg; nog duidelijker wordt vermeld dat deskundigheid een voorwaarde is voor een baan in de VVT en gezien de groeiende behoefte aan onder meer wijkverpleegkundigen wordt de nieuwe doelgroep havo/vwo aangesproken. Daarnaast worden mensen met relevante opleiding en werkervaring gewezen op de mogelijkheden om te switchen naar de VVT-branche. De campagne heeft een imagoversterkende insteek; directe werving van personeel is een gedeelte dat door de organisaties zelf kan worden ingevuld.


Naar mijn idee is ‘Met open armen’ een goed voorbeeld van hoe je met elkaar de huidige en toekomstige uitdagingen het hoofd kunt bieden. Misschien ook een goed voorbeeld voor andere branches?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.