-OPINIE-
Huisartsen, thuiszorgmedewerkers, ziekenhuizen, mantelzorgers en cliënten communiceren met name mondeling en schriftelijk met elkaar. In de thuiszorg worden de persoonlijke dossiers zelfs nog met de hand geschreven. Zo wordt er in een schriftje bijgehouden hoe het met elke cliënt gaat. Vaak zijn alleen interne systemen zoals planningen digitaal. Online applicaties worden pas sinds kort mondjesmaat ingezet en dat terwijl de technologieën er al jarenlang zijn.
Zo bestaat Marktplaats.nl al sinds 1999 terwijl een online marktplaats voor vrijwillige hulp als Zorgvoorelkaar.com, waarbij hulpvragers en vrijwilligers worden gematcht, pas sinds 2011 actief is. Mailen naar de huisarts is pas sinds kort mogelijk terwijl er al bijna 20 jaar gemaild kan worden.
Al met al kan je zeggen dat organisaties in de zorg ruim tien jaar achterlopen achter als het gaat om het gebruik van digitale communicatie. Zonde, want wanneer je communicatie digitaliseert stijgt de productiviteit en zijn er minder kosten. Gezien de enorme bezuinigingen in de zorg en de hoge administratieve lasten (recent was in het nieuws dat ziekenhuizen tientallen miljoenen verspillen met faxen), is dit niet onbelangrijk.
Zo kan veel communicatie tussen professionals en mantelzorgers, cliënten en patiënten via een online toepassing zoals Zorgsite plaatsvinden. De planning van de zorg en de status updates kunnen zo op een makkelijke manier tussen alle betrokkenen worden gecommuniceerd. Hierdoor blijft er meer tijd over voor de persoonlijke gesprekken die je liever face-to-face voert. Door te digitaliseren ontlast je dus het personeel waardoor zij meer tijd hebben voor hun cliënten. Hierdoor worden in één klap twee problemen aangepakt: het tekort aan arbeidskracht en het probleem dat er geen geld is.
De kansen op het gebied van online applicaties voor de zorg- en welzijnsbranche zijn groot. Zo heeft Movisie onderzocht dat vrijwilligerscentrales hun productiviteit met 30% kunnen verhogen indien gebruik wordt gemaakt van goede internetondersteuning. Ook Buurtzorg laat zien dat door goede technologische ondersteuning en zelfsturende teams de overheadkosten 20 procent dalen en de kwaliteit van de zorg omhoog gaat.
Een voorbeeld van deze ondersteuning is het gebruik van interactieve online vacaturebank door vrijwilligerscentrales. Deze vacaturebanken lopen technologisch achter. Ze zijn vaak nog ingericht volgens de 1.0 methodiek. Dit houdt in dat men alleen de vacatures ziet maar mensen niet worden gematcht en er geen interactie is. Terwijl met de 2.0 variant mensen zelf met elkaar in contact kunnen komen en gematcht worden. Zelfredzame mensen kunnen zich hierdoor behelpen via het internet. Vervolgens houden zorg- en welzijnsorganisaties tijd over voor de echt zwakkeren in de samenleving.
Deze achterstand kan alleen worden ingelopen als er in de top van zorg- en welzijnsorganisaties mensen zitten die visie en strategie hebben op het gebied van online applicaties. Maak daarom van online applicaties een belangrijk onderdeel van de strategie en zorg ervoor dat er in de Raad van Bestuur of het management team minimaal één persoon zit die kennis van zaken heeft.
De brancheorganisaties van zorg en welzijn moeten daarbij het belang van online applicaties benadrukken en er moet een visie ontwikkeld worden. Stel hierin duidelijke en ambitieuze doelen. Betrek hierbij niet alleen bestaande automatiseerders maar ook jonge internetondernemers. Op die manier gaat het leven en zullen online applicaties een prioriteit worden binnen de branche.
Patrick Anthonissen is medeoprichter van Zorgvoorelkaar.com – online marktplaats voor vrijwillige en professionele hulp
We hoeven niet de illusie te hebben dat er meer tijd zal zijn voor de client door meer automatisering.
Toch kan het kosten besparen en productiever zijn, maar zorgmedewerkers en deze techniek is n lastige combinatie.
De jongere generatie zal hier makkelijker mee omgaan.
Opleiding en training is dus belangrijk.
ik lees: ‘Hierdoor blijft er meer tijd over voor de persoonlijke gesprekken ‘. De schrijver gaat ervan uit dat iedereen evenveel type-vaardig en digitaal-vaardig is. Iets opschrijven in het zorgdossier van de thuiszorgcliënt, of even teruglezen wat er gisteren gerapporteerd is zal voor velen echt nog steeds sneller gaan omdat ze niet vertrouwd zijn met de letterplaatsing op het toestensbord ( cq Ipad of Iphone) en/of het opstarten van het digitale dossier( login ed invoeren) een lastig aan t leren handeling is ( voor bv een 85jarige).