De maatregelen zijn vooral gericht op het voorkomen van pesten en een goede opvang van leerlingen en ouders. Dekker gaat eveneens wettelijk vastleggen dat elke school het pesten goed moet aanpakken. Vooral met dit laatste ben ik blij. Ik weet ook dat pesten nooit helemaal uitgebannen kan worden en dat je van zo’n wet niet alles mag verwachten.
Pesten beschouw ik als is een chronische ziekte in de samenleving en dit maakt het noodzakelijk dat de overheid een statement maakt. Vergelijk het met de aanpak van seksueel misbruik en huiselijk geweld. Ook daar was de Wet Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (per 1 juli 2013 van kracht) voor nodig om een en ander op gang te krijgen. Zo zijn in Noord-Brabant tal van professionals van scholen in het basisonderwijs, voorgezet onderwijs, jeugdhulpverlening, jeugdgezondheidszorg en de kinderopvang de afgelopen jaren geschoold in het toepassen van de meldcode en het signaleren van kindermishandeling.
Ook hebben scholen de meldcode ingevoerd in de eigen organisatie. Met andere woorden: zo’n wet blijkt een enorme impuls te kunnen geven. Sommige zaken moeten nu eenmaal een duwtje krijgen van de overheid omdat het anders te makkelijk wordt om je ogen ervoor te sluiten. Ik vind de reactie van de Algemene Onderwijsbond (AOb) in het Algemeen Dagblad dan ook onbegrijpelijk. De AOb voelt niet zo veel voor de pestaanpak. Ze vindt het een hype en kan zich niet voorstellen hoe naleving gecontroleerd gaat worden. Ze vindt dat het aan de scholen zelf moet worden overgelaten.
Pesten is geen nieuw fenomeen. Ongeveer 20 jaar geleden zijn er al allerlei initiatieven ontstaan om pesten tegen te gaan in het onderwijs. Denk hierbij aan het aanbieden van pestpakketten en scholing van leerkrachten. Echter, zoals nu blijkt: het pestgedrag in het primair onderwijs is intensiever geworden (landelijk onderzoek naar pesten door de School en Innovatiegroep, februari 2013) en kan dus blijkbaar beter niet aan de scholen zelf worden overgelaten…
Een gevaar blijft op de loer liggen: incidentele aandacht; een landelijke antipestdag of een scholingsmoment op school is niet voldoende voor dit structurele probleem. De insteek van Dekker is positief, gericht op preventie. Maar dan wel in brede zin: ik pleit ook voor het bevorderen van een positief pedagogisch klimaat op de school en een schoolbrede systematische aanpak van pesten op leerling-, klas en schoolniveau waarbij ook de ouders betrokken worden.
Lucy Jacobs is pedagoog en werkt sinds 2001 bij K2. Zij houdt zich al ruim 20 jaar bezig met opvoedingsondersteuning. Lucy heeft een accreditatie van Triple P en is kartrekker van de invoering van Triple P in Brabant.