Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Praten met de opdrachtgever

Vandaag was een mooie dag voor mij als professional. Ik kreeg een mailtje van een ambtenaar die vanuit het hart waardering uitsprak voor het werk van mijn collega en mij. Juist in deze tijden van onzekerheden, contacten die steeds zakelijker worden, deed dit ontzettend goed.
Praten met de opdrachtgever

De vorige keer blogde Kim over de verloren generatie >>

Uiteraard zet dit mij ook aan het denken, want als ik collega’s in het veld spreek, lijkt dit redelijk uniek te zijn. Überhaupt het contact tussen een uitvoerder en een ambtenaar lijkt niet vanzelfsprekend te zijn. Persoonlijk vind ik dat nogal gek.

Binnen de organisatie waar ik werk is het vrij normaal dat wij als uitvoerders contacten onderhouden met de opdrachtgevers van datzelfde werk. Dat strikt zakelijke afspraken gemaakt worden op managementniveau dat is vrij normaal, maar wanneer het de uitvoering van deze afspraken betreft kan niemand beter inzicht verschaffen dan de werker zelf.

Vorig jaar was ik op een congres van Zorg en Welzijn en haakte ik aan bij de workshop waarin de vraag ‘Zijn managers nog nodig?’ centraal stond. Wat mij tijdens deze workshop opviel was dat de deelnemers vooral lieten merken dat ze last hadden van het management omdat er allerhande afspraken gemaakt werden met gemeenten waar zij niet altijd praktisch mee uit de voeten konden.

Tegelijkertijd bemerkte ik bij de managers in deze ruimte nogal wat angst om het personeel zelfstandig in contact te laten treden met de opdrachtgevers.

Als ik dan terugga naar de persoonlijke mail die ik vandaag mocht ontvangen dan besef ik mij dat juist deze persoonlijke interactie leidt tot inzicht in het werk wat ik doe, voeling tussen de opdrachtgever en de werkvloer. Niets belangrijker dan dat in deze roerige tijden.

Je zult maar ambtenaar zijn, en keuzes moeten maken over belangrijke zaken zoals een transitie jeugdzorg of AWBZ en deze keuzes moeten gemaakt worden puur en alleen op de vaak abstracte voeding die vanuit de managers gegeven kan worden.

Het vraagt een verandering in denken van zowel de uitvoerder als de manager. Enerzijds zal de uitvoerder zich meer verantwoordelijk moeten gaan voelen voor de bedrijfsvoering rondom zijn of haar werk. De manager zal hierin meer ruimte moeten creëren voor de uitvoerder.
zo kan er een goede afstemming ontstaan tussen beleid en werkvloer, en wordt de inhoud van het werk een stuk transparanter voor de opdrachtgever. Dat kan alleen maar leiden tot kwalitatief betere afstemming met elkaar.

Vorig artikelIs dit het allerliefste wat jij doet?
Volgend artikelNetwerkcursus
Kim Jolink is al arenlang actief in het jongerenwerk, straathoekwerk en de jeugdzorg. Haar streven is en blijft verschil aan te brengen in het domein jeugdzorg door het structureel verbinden van deze vakgebieden. Anders kijken, anders denken en anders doen in het werken met jongeren is haar motto. In 2021 kwam haar werkmethodiek Streetcare in boekvorm uit bij SWP. Deze werkmethodiek richt zich op alle uitvoerders maar ook op de gemeente zelf. De kracht van Kim zit dan ook in het communiceren op alle lagen, van jongeren tot uitvoerders en van managers tot beleidsmakers. Ze adviseert organisaties, traint professionals en staat bij XLGroup Streetcare nog altijd heerlijk met de voeten in de klei. Ze kleurt graag buiten de lijntjes, om precies dat te kunnen doen wat in het moment nodig is om tot een oplossing te komen. Middels haar columns wil ze anderen prikkelen, motiveren en activeren om samen met haar buiten deze lijntjes te kleuren en dwars te denken om te komen tot een gezonde leefwereld voor onze jongeren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.