Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Profileren moet echt

Soms vragen welzijnswerkers mij: 'Moet dat nu echt dat profileren? Wij zijn toch geen verkopers! Als we iets zouden willen verkopen dan hadden we wel een ander beroep gekozen. Iedereen ziet toch vanzelf wel hoe belangrijk ons werk is.' Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Eerst maar het slechte doen?
'Ja
'Ja

Ja, het moet dat profileren. Iets anders kan ik er helaas niet van maken. Mensen zien echt niet meer zomaar vanzelf hoe belangrijk ons werk is. Het heeft te maken met de tijd waarin we leven. Ten opzichte van vroeger waar alleen directeuren eens per jaar riepen “we moeten beter profileren” en de meeste professionals het woord niet eens kenden, zijn er twee dingen veranderd.

Het internet is de eerste ‘spelbreker’. Het internet heeft ervoor gezorgd dat alles transparant is geworden. Ons vak is niet meer een vak wat je achter gesloten deuren kunt uitoefenen. We moeten erop af! De wijk in, mensen met elkaar verbinden. Zichtbaar zijn. Offline en online! Welzijnswerkers die nu nog onder een steen liggen zijn letterlijk niet meer van deze tijd. Je moet jezelf durven laten zien. Duidelijk maken waar je voor staat. Profileren dus!

De tweede spelbreker is de recessie. Het welzijnswerk heeft altijd min of meer een imagoprobleem gehad maar in tijden van welvaart hoefden we ons daar niet zo heel erg druk om te maken. Maar nu we in een recessie leven wordt iedere stuiver omgedraaid. Zowel bij onze subsidiegevers als bij onze klanten. Waarom moeten zij hun goede geld aan ons uitgeven? Wie zijn wij? Wat bieden wij? Welke resultaten heeft dat? Als wij ze dit niet vertellen, ons niet profileren, spelen we niet meer mee. Want dan zijn er anderen die in het gat springen waar wij aan voorbij lopen. De urgentie is fors toegenomen.

Dan nu het goede nieuws! Profileren kun je leren. En het is nog ontzettend leuk ook! Profileren heeft niets te maken met je gedragen als een pusherige verkoper. Profileren gaat over hoe je op een slimme manier jouw passie uitdraagt. Zodat je nog meer mensen kunt helpen.

Dit najaar is mijn topseizoen. De afgelopen weken heb ik met honderden professionals mogen werken. Ze mogen trainen in de 7 stappen van welzijnsmarketing en profilering. Honderden  jongerenwerkers, ouderenwerkers, sociaal makelaars, opbouwwerkers, maatschappelijk werkers, vrijwilligerscoördinatoren, mantelzorgconsulenten. Allemaal hebben ze ontdekt hoe het werkt in 7 stappen. En allemaal hebben ze ontdekt hoe leuk het is. We lachen veel samen, delen inzichten, delen onze zorgen en maken plannen. En volgend jaar komen daar nog eens honderden professionals bij. Of misschien wel duizenden want ik werk steeds meer online om nog meer professionals te kunnen trainen en coachen. Dat is het goede nieuws.

Dit is wat ze zelf zeggen:

“Ik was vandaag bij het Congres Sociaal werk en dan zie je hoe belangrijk het is om je te profileren. Leuk om nu te weten hoe ik dat in mijn werk wil doen en het netwerken ging al een stuk makkelijker! Merk dat ik makkelijker in gesprek kom met anderen nu ik ook beter weet hoe ik me neer wil zetten en bewuster ben hoe ik over kom.” (Linda)



“Weer nieuwe inspiratie opgedaan en meteen vanmiddag op zijn Trudy’s genetwerkt. Wat een rust geeft dat!” (Trudy)



“Het lijkt wel of alles op zijn plaats valt. Morgen een filmpje opnemen voor mijn werk, kan ik ff pitchen.” (Janneke)



“Na vandaag heb ik veel energie gekregen om niet alleen mijzelf met mijn Pitch te profileren, maar ook een product te verspreiden onder mensen waarmee ik mijzelf verder kan profileren. Mijn hoofd bruist van ideeën.” (Linda)



“Daarna liepen we de directeur nog tegen het lijf en werd ik ook voorgesteld. Gek genoeg begon hij mij ook ineens allerlei dingen van zijn eerste indruk van mij terug te geven terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd had. Hij zei: ‘goh ik wist niet dat ze nog bestonden’. Dus ik vroeg wat hij bedoelde. Waarop hij aangaf, hulpverleners met zo’n open en oprechte uitstraling. En je bent ook lekker direct. Hij wenste mij veel succes in het wijkteam. Nou mijn dag kan niet meer stuk!” (Lindsay)



Doe je mee? Want er zijn mensen daarbuiten die jou nodig hebben maar die nu nog niet weten dat jij er bent. Mensen in wiens leven jij het verschil kunt maken. Laat zien dat jij er voor hen bent. Leer ze kennen, laat ze jou leren kennen. Ik weet dat dit is wat je wilt en dat jij dit kunt. Laat je hart bonzen en maakt het verschil!

 

P.S. Recht vanuit mijn hart wil ik al mijn opdrachtgevers bedanken. Zonder jullie zou deze beweging niet op gang zijn gekomen. Zonder jullie zou dit niet mogelijk zijn.

Vorig artikelEen verrassing is goede pr
Volgend artikelDe operatie van Mayim
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.