Lees hier meer
Zo was ik in gesprek met een directeur/bestuurder die mij vertelde dat ze een ingrijpend besluit hadden genomen. Ze nemen afscheid van ‘breed welzijn’ en gaan vanaf nu focussen op nog maar 1 werksoort met de intentie om daar de allerbeste in te worden en een sterk merk neer te zetten. Dit besluit is natuurlijk niet van vandaag op morgen genomen. Er is een intensief proces aan vooraf gegaan. Ze hebben gekeken naar waar ze vooral goed in zijn en besloten daarin de beste te worden. Dit is gebaseerd op visie, missie en passie. Marketing is keuzes maken en kiezen doet pijn. Na het kiezen volgt de opluchting maar gelijk ook het verdriet om het afscheid nemen. Gelukkig heb ik de indruk dat ze dit zeer zorgvuldig oppakken.
Een wat kleinere organisatie heeft erg veel last van bezuinigingen. Al het vet op de botten is al weggesneden en volgende stap zou het ontslaan van personeel zijn. De directeur heeft nadrukkelijk de verantwoordelijkheid voor het behoud van werk met zijn team gedeeld. Een werkgroep is aan de slag gegaan met ideeën om geld te verdienen. Er zaten prachtige ideeën tussen. Daarna viel het stil. De kennis ontbrak hoe je ideeën levensvatbaar in de markt zet. Ik heb ze getraind in marketing en acquisitie en dat was een cadeautje om te mogen doen: zoveel energie en drive bij directeur en team! De eerste sporen en het eerste geld hebben ze inmiddels verdiend.
Vorige week was ik bij een organisatie die al sinds een aantal jaren commerciële diensten levert. Ik was onder de indruk van de enorme creativiteit van de manager en haar team. Ze zijn ontzettend goed op weg en hebben iedere kans die voorbij kwam aangegrepen. En met succes. Maar ook dan kun je niet op je lauweren rusten. In 2014 (dat duurt nog even) moeten opnieuw meerjarige overeenkomsten worden gesloten en de manager pakt dit nu op. Zij ervaren dat door de grenzeloze creativiteit ze nu in zoveel verschillende werelden terecht zijn gekomen dat er soms conflicterende belangen zijn. Het hart van hun missie komt soms in de knel. Ze zijn gestart met een business moddeling traject: systematisch in kaart brengen wat de bouwstenen van jouw organisatie zijn om daarna opnieuw weer scherpe keuzes te kunnen maken.
Ik hoop dat deze 3 voorbeelden jullie kunnen inspireren. Wat hebben deze drie voorbeelden gemeen? Dat het de leiders zijn die tijdig de verandering in gang zetten, daar hun professionals bij betrekken en de verandering faciliteren zodat de waan van de dag geen spelbreker is. Regeren is namelijk vooruit zien.
Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.