Al die partijen zullen ook aandacht (willen) schenken aan welzijn in brede zin. Grote transities komen eraan waarbij onder andere preventie (al was het maar om bezuinigingen deels te kunnen opvangen) prominent aan de orde zal komen.
Als gezamenlijke welzijnsorganisaties hebben we in Den Haag inmiddels twee manifesten geschreven voor de laatste verkiezingen en we bereiden een derde voor. Is dat zo belangrijk, vraagt u zich af. Nou en of. Ten eerste weet de gemiddelde lokale politicus niet veel over welzijn in brede zin. Een manifest geeft deze informatie.Ten tweede hebben lokale politici een beperkte visie op de ontwikkeling – in relatie tot welzijnsthema’s – in de samenleving.
Een voorbeeld: politici roepen dat we meer voor elkaar moeten doen, moeten meer zorg geven aan naasten, moeten gezonder leven, moeten burgerinitiatieven nemen enzovoort. We moeten en moeten maar. Maar zo werkt dat niet. Die geboden komen niet aan. Daarnaast is het einde van de regisserende overheid in zicht.
Stimuleren, motiveren, faciliteren wordt het adagium van de toekomst. Dat is een visie die uitgedragen moet worden. Ik verzeker u dat u hiermee politici raakt. Een derde punt is dat het manifest een uitstekend middel is om de interne organisatie weer in beweging te krijgen. Bespreek de thema’s breed en maak gebruik van kennis en kwaliteit van de uitvoering. Weer even die interne verbinding.
Dan nog wat tips. Start altijd met een duidelijke visie op de ontwikkeling in de samenleving. Schuw geen vergezichten. De samenleving is sterk aan het veranderen. Er is crisis, maar daaruit ontstaan nieuwe prachtige initiatieven in en buiten ons land. Het is een feit dat het vertrouwen in overheid en instituties een dieptepunt aan het bereiken is. Niet alleen in Nederland maar ook mondiaal. Er zijn tal van initiatieven waarbij burgers samen naar alternatieven zoeken los van overheden en instituties. Voorbeelden te over op gebied van onder andere groen, energie, verzekeringen en ondernemerschap.
Kies voor uw doelgroep. In die veranderende samenleving dreigen groepen nog steeds uit de boot te vallen omdat ze het zonder ondersteuning niet aan kunnen. Kies voor zes tot tien kernthema’s. Zet deze duidelijk neer en zeg niet ‘we willen’, maar ‘dat gaan wij doen’. Wees duidelijk en hou het vooral kort in de omschrijving.
Last but not least. Movisie presenteerde onlangs een onderzoek waaruit blijkt dat sociale interventies beperkt en soms in het geheel niet werken. Wees daarom heel kritisch op het eigen handelen. Durf echte vernieuwing te introduceren. Laat uw reflexen los en zet je toppers in. Durf risico’s te nemen en communiceer dat. Bijvoorbeeld dat u de leefwereld van uw klanten centraal gaat stellen. Daarmee van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Doe ik al, roept u. Echt??
En als het manifest in oktober klaar is heeft u nog ruim vijf maanden om daarmee de boer op te gaan richting politici, bestuurders, ambtenaren en samenwerkingspartners.
Ik garandeer u dat het zal lonen.