Wie van jullie medewerkers, collega’s heeft bijvoorbeeld voldoende moed om zijn of haar verhaal onder de aandacht te brengen? Wie vertelt het verhaal aan de wethouder en durft zijn cijfers thuis te laten? Waar worden jullie vrijwilligers uitgedaagd om hun verhalen te vertellen? En wie neemt de tijd om te luisteren? En wie heeft het lef om te investeren in het verspreiden van het verhaal?
Hoe kun je voorkomen dat je een idee voor een goed verhaal laat glippen? Waar moet je op letten?
Dan en Chip Heath (De Plakfactor) hebben veel inspirerende verhalen bestudeerd en concluderen dat er drie basisplots zijn waaraan je een goed verhaal kunt herkennen:
• De uitdagingsplot
• De verbindingsplot
• De creativiteitsplot
Uitdagingsplot
De hoofdrolspeler in dit plot trotseert een enorme uitdaging en overwint. Klassiek voorbeeld is David en Goliath. Uitdagingsplots inspireren omdat ze een beroep doen op jouw doorzettingsvermogen en moed. Ze zetten aan tot harder werken, nieuwe uitdagingen aangaan en de beren op de weg een kopje kleiner maken. Wat David kan, kan ik ook. Dit is het verhaal van Teun (83) die zijn computerangst overwint en via het internet een nieuwe liefde vindt.
Verbindingsplot
Hier draait het verhaal om mensen die een relatie opbouwen die een kloof overbrugt. Klassiek voorbeeld is hier Romeo en Julia. Verbindingsplots inspireren ons tot sociaal gedrag. We willen anderen helpen, tolerant zijn, samenwerken, liefhebben. Als Romeo die kloof overbrugt, kan ik het ook. Als Dunja en Desi vriendinnen kunnen zijn kan ik ook best een kop thee drinken met mijn Marokkaanse buurvrouw. Dit is het verhaal van de accountant die in zijn vrije avonduren Miep uit de schulden helpt.
Creativiteitsplot
In dit verhaal lost iemand een gewikkelde puzzel op, lost hij een probleem op en wordt een langslepende kwestie opgelost met een ei van Columbus. Klassiek voorbeeld zijn hier de populaire detectives. Creativiteitplots inspireren ons om iets nieuws te willen doen. Ze zetten ons aan tot experimenteren, innoveren, out of the box gedrag. Als Morse deze moord oplost, kan ik dit mysterie ook oplossen. Dit is het verhaal van Joan die via twitter een sponsor vind voor een gezin in nood.
Verhalen inspireren. Verhalen verzin je niet, ze zijn er al. Je moet ze alleen weten te spotten. In mijn ogen is het welzijnswerk, ons werk, een onuitputtelijke bron van verhalen van mensen die eenzaamheid overwinnen, van straatschoffies die op het rechte pad komen, van wijkbewoners die samen de schouders eronder zetten, van mantelzorgers die tot het uiterste gaan.
Laten we onze verhalen gaan vertellen!
Wil jij een mooi verhaal delen? Dat kan hieronder in de reacties.