Lees hier meer blogs van Jillis Kors >>
Veelal werd aan het einde van de eerste ronde geconcludeerd dat wat was besproken wel erg vergelijkbaar was met het huidige aanbod in onderwijs. Professionals zouden met een discipline overstijgende aanpak meerwaarde creëren en een onderzoekende en nieuwsgierige houding in het werk geeft een extra dimensie.
Afwijkend was de constatering dat doelgroepen niet meer bestaan, en thema’s daarvoor terug zijn gekomen. Opleiding, nationaliteit of sociaal economische status is niet meer belangrijk. Burgers zijn niet meer te verdelen in doelgroepen, waar wel in interesse voor bepaalde thema’s van maatschappelijke vraagstukken.
Een ander interessant element in de gesprekken was het aanbod voor bedrijven. Medewerkers uit het bedrijfsleven gaan in het kader van maatschappelijke betrokkenheid of verantwoord ondernemen als specialist burgers ondersteunen. Het aanbod voor reguliere studenten kan in verkorte variant ook in bedrijven worden aangeboden, omdat kennis van wijken, thema’s en leefstijlen het succes van bewonersondersteuning kan vergroten.
Samenwerking met het bedrijfsleven in welzijnsprojecten kan daarnaast leiden tot nieuwe aanpakken in het welzijnswerk (zoals o.a. techniek en welzijn, ondernemen en welzijn, leidinggeven als vrijwilliger, groenvoorziening in handen van burgers).
Binnenkort maak ik de volledige overstap van veldwerker/adviseur bij een welzijnsonderneming naar docent/onderzoeker op het sociale domein bij een hogeschool. In voorgesprekken is al gevraagd om vooral studenten die met de idee van ‘mensen helpen’ aan een opleiding voor sociale professional beginnen uit hun droom te helpen. Als je hulpverlener wilt zijn doe je meer dan mensen helpen. Je hebt bijzondere kwaliteiten nodig. Je staat in het midden van de belangstelling bij gemeentelijke politiek, wijk of dorp, burgers en je eigen organisatie. Er wordt veel van je verwacht en daarvoor is een zelfstandige, overwogen en verstandige houding nodig waardoor je de verbinder kunt zijn tussen (politiek) bestuur, burgers en bedrijven (instellingen).
Jillis Kors, (Groningen, 1974), opleidingen Cultureel Maatschappelijke Vorming en Sociologie, is docent/onderzoeker en voorzitter van het SROI netwerk voor Nederland en Vlaanderen. Volg Jillis op Twitter via @Jilliskors >>