Regelmatig heb ik gesprekken over hoe zorg- en welzijnsorganisaties zich in de tijd van bezuinigingen nog kunnen profileren. Want de focus ligt op de veranderingen en er is geen budget voor profilering. Vandaag kreeg ik de vraag van een directeur van een kleine stichting: ‘Ik heb weinig geld om te besteden aan de profilering van mijn organisatie, dus wat zou marketing en pr kunnen betekenen voor mijn organisatie?’
Ik geloof dat zorg- en welzijnsorganisaties niet met grote marketingbudgetten hoeven te werken. Met een klein budget kun je veel bereiken. Daarom deel ik graag mijn top vijf over hoe marketing niet veel geld hoeft te kosten en waardoor er wel aandacht komt van media, gemeenten, potentiële cliënten of samenwerkende partners.
Mijn top vijf:
1. Wees vrijgevig
Een gratis kopje koffie terwijl je wacht op het gemeentehuis, een gratis ansichtkaart, een gratis lunch met de directeur, na tien bezoeken bij het inloopcentrum ontvang je een gratis check-up van je fiets. Gratis is en blijft aansprekend, dus ook voor jouw klanten!
2. Wees actief
Iedere dag word jij 1500 tot 3500 keer aangetrokken tot verschillende uitingen (televisie, radio, buurtbewoners, gesprekken, telefoon). Jij filtert voor jezelf de meest essentiële onderdelen. Dus een keer per jaar een nieuwsbrief verspreiden om aandacht van de buurtbewoners te vragen voor jouw buurtcentrum is wellicht aan de krappe kant. Een keer per maand op een vaste dag en een vast tijdstip bij de buren een nieuwsbrief langsbrengen zal voor meer aandacht zorgen.
3. Wees je bewust van jouw omgeving
Wat zijn de trends binnen Zorg en Welzijn? Kun jij de belangrijkste trends benoemen? En welke woorden zijn ‘hot’ binnen Zorg en Welzijn? Speel jij in op deze trends met jouw aanbod? En sluit je aan bij bijvoorbeeld de (minder) bekende nationale dagen, zoals Burendag, Nederland Doet, warme truiendag of wereld vriendendag?
4. Wees niet bescheiden, maar schreeuw van de daken
Laat zien wie je bent als organisatie, wees trots op wat jij hebt bereikt en durf dit ook te delen met jouw omgeving. Stuur desnoods de gemeente een filmpje met de resultaten die jij hebt behaald of laat potentiële cliënten een filmpje zien met aanbevelingen van andere cliënten. Stuur de media een persbericht als jullie iets te vieren hebben of een bijzonder resultaat hebben behaald.
5. Houd je contacten bij
Ken je klant, ken je buurtbewoner, ken de contactpersonen bij de gemeente, ken de journalisten, ken de samenwerkende partijen, ken de verwijzers en ken jezelf. Houd al deze contacten bij in een overzicht zodat je makkelijk contact kunt opnemen. Houd deze contacten op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie en betrek ze bij jouw organisatie. Zij zijn de spil van jouw organisatie!
Wat is voor jouw organisatie belangrijk op het gebied van pr en marketing?