De vorige keer blogde Lennard over regelwaanzin >>
De essentie van de FACT-methode is dat er nauw wordt samenwerkt tussen verschillende disciplines om zo een complete behandeling te bieden gericht op het herstel van de cliënt. Een belangrijk onderdeel van de methode is het digitale FACT-bord. Hierop staat voor elke cliënt beschreven hoe het met hem gaat en wat de acties zijn. Het bord wordt dagelijks handmatig bijgewerkt en aangevuld met nieuwe informatie. Tijdens het overleg wordt besproken wat door wie gedaan wordt bij de cliënten die op het bord staan. Stel je nu eens voor dat we dit proces verrijken met de nieuwe mogelijkheden van ICT en apps…
- We koppelen het digibord rechtstreeks aan het EPD, zodat de relevante EPD-informatie direct zichtbaar is op het digibord.
Voordeel? We hoeven niets meer over te tikken, het scheelt tijd en het is een stuk minder foutgevoelig. - We maken een FACT-app waarin het digibord beschikbaar wordt voor alle personen in het netwerk (formeel en informeel) rondom de cliënt. De app werkt op de mobiel, iPad of PC. Hiermee krijgt iedereen die hiervoor geautoriseerd is op elke gewenste plek direct toegang tot de actuele situatie van de cliënt.
Voordeel? Het totaalbeeld van de cliënt is altijd beschikbaar. - We breiden de app uit met een signaleringsmogelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld met een druk op de knop aangeven of de cliënt wel of niet op de afspraak is geweest. Het informele netwerk kan gemakkelijk signaleren of de cliënt wel of niet zijn medicatie heeft ingenomen. Zo zijn er nog veel meer simpele ja-of-nee vragen te bedenken die helpen een compleet beeld van de status van een cliënt te bereiken. Uiteraard komen al deze signaleringen overzichtelijk in de FACT-app te staan.
Voordeel? Er ontstaat een veel robuuster signaleringssysteem omdat iedereen in het netwerk (familie, kliniek, behandelaar) zaken kan signaleren. Hierdoor is de kans dat belangrijke signalen worden gemist aanzienlijk kleiner. - We creëren een FACT-app digibord op maat per cliënt. Afhankelijk van de diagnose van de cliënt en de uitdagingen die hij of zij ervaart worden alleen de specifieke zaken die relevant zijn voor de cliënt gevraagd en getoond.
Voordeel? Er ontstaat een overzicht op maat en je kunt eenvoudig en to the point signaleren. - Last but nog least, voor hulpverleners die tijd moeten registreren wordt de app uitgebreid met een tijdregistratie mogelijkheid.
Voordeel? Minimale last van registratieregeltjes.
Het is helemaal geen gekke gedachte om een dergelijke app niet alleen binnen FACT-teams toepassen maar voor een veel bredere doelgroep beschikbaar te maken. De techniek is er klaar voor, ik ben er klaar voor, u ook?