Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Triple P weg ermee!

De laatste tijd ontstaat er een tegenbeweging voor Triple P, Positief Pedagogisch Programma (een methode voor opvoedingsondersteuning voor ouders met kinderen van 0 tot 16 jaar). Verschillende kranten publiceerden kritische artikelen over met name de methode en de kosten ervan. Zo zou de methode teveel gebaseerd zijn op het principe van straffen en belonen, de methode zou te gestructureerd zijn en er is ook kritiek op de commercialisering en de hoge kosten van het programma.
'Laten we in de discussie en afwegingen dan ook de mening van de betrokken professionals meenemen'
'Laten we in de discussie en afwegingen dan ook de mening van de betrokken professionals meenemen'

Zeker in deze tijden van economische crisis vind ik het goed dat een dergelijke discussie gevoerd wordt. Misschien zijn we, ja ik ook, (ik hou mij al ruim 10 jaar bezig met de invoering van Triple P in Noord- Brabant) de afgelopen jaren iets te gemakkelijk uitgegaan van de invoering van Triple P. Omdat subsidiegelden ‘makkelijk’ verkrijgbaar waren. Triple P ís immers ook een behoorlijke investering in tijd en geld voor gemeenten, provincies, professionals en instellingen. Daar kan ik in ieder geval niet omheen.

Ik zie dit bevestigd in een evaluatieonderzoek dat ik in het najaar van 2012 met mijn collega Hilde Wierda uitvoerde naar de implementatie van Triple P in Noord-Brabant. (Zie onderaan dit blog) Beleidsambtenaren van gemeenten, managers van instellingen, projectleiders Triple P en professionals waren bij dit onderzoek betrokken. Zij zien investering in tijd en geld als forse belemmerende factor voor de toekomst van het programma.

Je zou dus kunnen zeggen: ‘lang leve de crisis’ waarin we gedwongen worden nog bewustere keuzes te maken. Dit hoeft echt niet slecht uit te pakken voor Triple P. In plaats van massaal professionals te laten trainen kan het geen kwaad om goed te selecteren wie er voor welke interventie getraind wordt: een deel van de getrainde professionals voert immers niet uit, zo blijkt uit eerder genoemd onderzoek.

Kritiek is prima dus. Maar, laten we in de discussie en afwegingen dan ook de mening van de betrokken professionals meenemen. Zij geven in een steekproef uit het eerder genoemde onderzoek de meerwaarde aan van Triple P; en laat die nou voornamelijk in de methode zelf zitten.

Lucy Jacobs is adviseur bij K2, heeft een accreditatie van Triple P en is kartrekker van de invoering van Triple P in Brabant. Zij organiseert het coördinatorenoverleg, scholingsbijeenkomsten Triple P voor professionals, geeft operationeel advies en procesbegeleiding (coördinatie) bij de implementatie, stelt opleidingsplannen op en deed onderzoek naar draagvlak en haalbaarheid van de invoering van de methode in gemeenten Midden Brabant. Lucy is pedagoog, trainer en adviseur en houdt zich al ruim 20 jaar bezig met opvoedingsondersteuning.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.