De omslag naar ‘digitaal publiceren’ was intensief, maar succesvol. De website trekt maandelijks zo’n 60.000 bezoekers – of beter gezegd bezoeksters, want bijna tweederde van onze lezers is vrouw. En zij geven onze website een bovengemiddelde waardering, zo blijkt uit een recent online lezersonderzoek, een zeven tot acht.
We zijn daar trots op en gaan door op de ingeslagen weg. Wel gaan we nog meer de vernieuwingen in de praktijk opzoeken. Hoe verloopt bijvoorbeeld de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, vanaf 1 januari? In het magazine beginnen we daarom met de rubriek ‘Het WMO-loket’ waarmee we maandelijks een overzicht geven van alle perikelen rond de nieuwe wet. Daarnaast wijden we reportages en artikelen aan de successen en mislukkingen rond de WMO.
Een voorbeeld is het artikel over de WMO in futuristisch perspectief (‘In 2015 is de WMO alweer verleden tijd’ ). Hoe kijken we in 2015 terug op de wet die erop gericht was zorg en welzijn in de wijk aan elkaar te knopen en alle burgers te laten ‘meedoen’? Ook andere grote thema’s houden onze aandacht: hoe gaat het bijvoorbeeld verder met de jeugdzorg? Wat komt er kijken bij de vermaatschappelijking van ouderenzorg, GGZ en gehandicaptenwerk? Hoe verloopt de samenwerking van wonen, zorg en welzijn?
Bij die vernieuwingen is het van belang om de professionele inspanningen in het ‘social work’ onder de aandacht te brengen van een breder publiek. Daar ligt de uitdaging voor Zorg + Welzijn. Want beroepstrots en profileringsdrang zijn geen vanzelfsprekendheid bij sociale professionals.
En zolang het ANP denkt dat de Maatschappelijke Ondernemers Groep de beroepsorganisatie van maatschappelijk werkers is, kan er nog wel iets aan het imago van de sector worden gedaan. De redactie nodigt u daarom uit om uw projecten, methoden en ervaringen in rubrieken als ‘Uit het veld’ in de schijnwerpers te zetten. Breng ons op ideeën en laat van u horen!