Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Veel te winnen in passend onderwijs

Een collega vertelde over een doof kind dat vorige maand met een tolk naar het reguliere onderwijs werd gestuurd. Alles wat mis kon gaan ging ook daadwerkelijk mis. De tolk werd gehinderd door de akoestiek van het lokaal en het rumoer van de reguliere leerlingen, het dove kind kon zowel de tolk als de docent niet volgen. De reguliere leerlingen en de docent wisten zich geen raad met deze nieuwe en plotselinge situatie. Chaos en verdriet.
Veel te winnen in passend onderwijs

De vorige keer blogde Jillis over de Scandinavische verzorgingsstaat >>

Gemeenten zijn op 1 januari 2015 naast de AWBZ, de participatiewet en jeugdzorg ook verantwoordelijk voor passend onderwijs. Dit verplicht scholen een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Hoewel uit reacties van hulpverleners blijkt dat deze decentralisatie niet direct tot hun verbeelding spreekt, is hier veel terrein te winnen.

Onlangs is er interessant onderzoek gedaan naar kinderen met het downsyndroom en de vooruitgang die zij boeken op een gewone basisschool. Uit het onderzoek van Gert de Graaf blijkt dat zelfs ouders positief zijn. ‘Scholen die er samen met de ouders echt voor gaan kunnen het redden met zeer bewerkelijke kinderen’. Het rapport eindigt echter met een waarschuwing. ‘Als in het komende schooljaar de wet passend onderwijs van kracht wordt is het afwachten of iedereen positief blijft, want het individuele rugzakje verdwijnt en het wordt minder duidelijk op welke extra ondersteuning kinderen met Down mogen rekenen.’

Belangrijk knelpunt is de gebrekkige afstemming in het bredere (jeugd)zorgdomein. De huidige voorzieningen voor extra ondersteuning in het onderwijs zijn niet goed op elkaar afgestemd. Leraren, zorgcoördinatoren en hulpverleners kunnen nog veel van elkaar leren. Het is fijn dat voor leerkrachten en ouders van 24 tot en met 28 maart 2014 de week van passend onderwijs wordt georganiseerd. Het doel van deze week is het gesprek over passend onderwijs stimuleren. Hulpverleners uit andere sectoren (bijvoorbeeld zorg & welzijn) kunnen hier wellicht een goede bijdrage aan leveren.

Het dove kind, de reguliere kinderen en de docent hebben elkaar overigens deze maand beter leren kennen en tot ieders tevredenheid nieuwe wegen bewandeld. Wederkerigheid en eigen belang zijn verrassend vernieuwende factoren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.