Lees hier meer blogs van William Miero >>
Paul Sikkema had een hoop leuke weet je datjes. Bijvoorbeeld dat jongeren 100 minuten per dag internetten en 78 minuten per dag tv kijken. Dat het mobieltje steeds belangrijker wordt en zij steeds meer mediaproducent worden. Het is belangrijk om daar als marketeer en jongerenwerker rekening mee te houden.
De manier waarop Nalden een presentatie gaf, zal ongetwijfeld veel jongeren hebben aangesproken. Een ietwat eigenzinnige jongen, die zijn uiterste best deed om authentiek over te komen, liep in zijn jeans en t-shirt vrij ontspannen over het podium. Hij had geen gewone remotecontrol voor zijn computer, maar bestuurde alles via zijn Keynote-app op zijn IPhone. Eigenlijk was zijn boodschap ook naar jongeren toe: streef naar autenticiteit. Blijf puur en doe alleen dingen waar je zelf achter staat. Nalden is een soort jongerenambassadeur, waarvan we er waarschijnlijk steeds meer zullen gaan zien.
DK van MediaSnackers uit Wales gaf ook een boeiende presentatie zonder slaapverwekkende powerpointsheets. Zo gaf hij aan dat alles om ‘spelen’ draait. Jongeren willen graag spelen, op knopjes drukken, zelf dingen leren ontdekken. Zij houden niet van handleidingen. Een verschil met vroeger. Verder gaf hij aan het belangrijk te vinden om lege plekken te creëren, zodat zij zelf invulling kunnen geven aan een merk. Vertaald naar het jongerenwerk kan je merk door een activiteitenplan of misschien zelfs beleidsplan vervangen. DK had ook aandacht voor de verschuiving van passief naar actief mediagebruik.
Jeroen Boschma vertelde net als een aantal andere sprekers dat jongerencommunicatie twee kanten op moet gaan. Harde of eenzijdige verkoop van je producten/activiteiten hebben weinig zin. Het gaat om delen en betrekken. De intentie waarom je met jongeren communiceert is belangrijk en moet duidelijk zijn.
Het laatste wat ik wil vermelden is de toenemende belangstelling voor tutorials, zoals nikkietutorial (filmpjes waarin jongeren uitleggen hoe iets moet red.) waar jongeren ook zelf content aan toe kunnen voegen. Ik denk dat we hier in het jongerenwerk ook wat mee kunnen.
Het congres heeft me nog meer doen beseffen dat het op een professionele wijze inzetten van marketing(communicatie) en social media nodig is voor jongerenwerk dat recht doet aan de jeugd. Verbindingen tussen jongerenwerkers en jongerenmarketeers zijn belangrijk bij het ontdekken van trends en het ontwikkelen en aanbieden van een aanbod dat aanslaat bij de behoeftes van jeugd.
De marketeers zijn goed in het doen van onderzoeken naar gedrag, wensen en behoeftes van jeugd en weten vaak ook goed, in theorie, op wat voor manier je een doelgroep het beste kan bereiken. In het jongerenwerk is die kennis veel minder aanwezig, maar jongerenwerkers weten wel hoe ze in de praktijk met jeugd om moeten gaan.Duidelijk is wel dat de trend steeds meer wordt dat jeugd zelf bepaalt hoe het aanbod eruit komt te zien.
Ik heb ontzettend veel inspiratie opgedaan tijdens het congres. Volgend jaar ga ik zeker weer en ik hoop dan ook collega’s uit het jongerenwerk te ontmoeten.
William Miero (1964) houdt zich bezig met advisering, projectontwikkeling en uitvoering op het gebied van Jeugd & Jongerenwerk, Jeugd & Veiligheid en Leefbaarheid. In 1993 is hij als jongerenwerker in Oss begonnen en momenteel actief als zelfstandige met name in de Randstad en midden Nederland. Jeugd is zijn passie en onder het motto ‘vrijheid binnen grenzen, voor jongeren en jongerenwerkers’ is hij voortdurend met collega’s en partners op zoek naar mogelijkheden om jongeren een plek te geven in de samenleving.