Twee jaar geleden nam ik mijn besluit en diende ik mijn ontslag in als directeur van Welzijn Buren. Wat was dat eng en spannend! De recessie was al volop aan de gang en veel zelfstandigen haakten af vanwege te weinig klanten en omzet. Toch weerhield mij er dit niet van om het grote avontuur aan te gaan. Tot op de dag van vandaag heb ik geen spijt. Ik kijk terug op een goed jaar en ben dankbaar voor de klanten die mij hun vertrouwen hebben gegeven.
Dit zijn redenen waarom je voor jezelf wilt beginnen:
- Vrijheid: je kunt zelf je eigen tijd indelen, je eigen besluiten nemen (je hoeft niet meer te vergaderen)Passie: als je voor jezelf werkt hoef je geen enkele concessie meer te doen aan je passie en kun je altijd kiezen voor jouw klanten
- Werkloos: je hebt je baan verloren en het ondernemerschap is een goed alternatief
- Uitdaging: je bent uitgegroeid in jouw huidige baan, je weet dat je meer kunt en creëert jouw eigen kansen
- Geld: je voelt dat je meer waard bent dan dat je verdient en kunt dit in zelfstandig ondernemerschap beter ten gelde maken
Niet iedere sociaal werker is een ondernemer. Als ondernemer moet je promoten. Iets wat je in loondienst waarschijnlijk niet hoefde. En geloof mij, dat is niet makkelijk. Soms voelt het alsof je met jezelf loopt te leuren en als je dan de zoveelste teleurstelling moet incasseren, ligt een forse dip op de loer.
Schaamte om weer die mail te moeten versturen maar ook weten dat als je hem niet verstuurt klanten niet WETEN dat jij er bent en dat jij een mooie oplossing hebt voor hun problemen. En dan die klant die dit haarfijn aanvoelt en het er nog fijntjes inwrijft dat je nu wel heel commercieel bent geworden. Of je vergelijkt met een fout worstenbroodje: warm van buiten en koud van binnen (die deed zeer!) Dit hoort er allemaal bij.
Heb je er nog steeds zin in om voor jezelf te beginnen? Super! Want wat er ook bij hoort zijn mooie opdrachten, blije klanten die soms zelfs regelrechte fans blijken te zijn. Die jou bedanken voor iedere mail die je stuurt omdat je hen inspireert en hebt geholpen. Warme relaties met jouw klanten, van buiten en van binnen.
Klanten die met plezier hun factuur betalen en je voor een tweede keer vragen. En dan heb je net geleerd dat een klant pas een echte klant is als die voor de tweede keer terug komt. Hoera! Ik heb echte klanten. Dit hoort er ook allemaal bij!
Ik heb het ondernemerschap en het promoten geleerd met vallen en opstaan. Ik ben nu erg blij dat ik steeds vaker de vraag krijg van collega sociaal werkers die voor zichzelf willen beginnen of pas net begonnen zijn, om te helpen. Dit doe ik graag. En bij twijfel: ik ben altijd voor! Ga het doen, wordt ondernemer, begin voor jezelf en ontdek hoe leuk het is.
Ik wens alle lezers van Zorg en Welzijn een ondernemend 2013!
Na het verschijnen van dit blog ben ik hard aan de slag gegaan om een manier te verzinnen hoe ik sociale professionals die voor zichzelf willen beginnen, kan ondersteunen. En het is gelukt!
Vanochtend heb ik de gratis 3 delige videoserie gelanceerd ‘De 3 grootste fouten die ondernemende welzijnswerkers maken waardoor ze blijven worstelen met hun klanten en omzet’. Natuurlijk vertel ik ook in de video’s wat jij kunt doen om die fouten te voorkomen.
Je kunt de video’s hier bekijken: http://www.annekekrakers.nl/ondernemen/aanmeldenvideo/
Hartelijke groet,
Anneke
Beste Mari, dat klinkt goed! Ik wens je heel veel succes. Anneke
Beste Anneke, hartelijk dank voor deze oppepper! Ik ga na 2 jaar ‘bijklussen’ in juni van dit jaar eindelijk helemaal voor mezelf beginnen als zelfstandig supervisor en coach. De negatieve en positieve ervaringen herken ik! Veel succes met je onderneming.
Vriendelijk groetend, Mari (Enschede)