`The winner takes it all´. Je kent het ABBA-liedje vast wel. En wat hebben ze gelijk! Wat maakt de mens graag deel uit van Team Succes! Op social media scoren posts waarin je laat zien dat je iets gewonnen hebt dan ook goed; die gaan al snel viraal. We zitten dus niet alleen zelf graag in Team Succes, we worden ook graag geassocieerd met mensen in Team Succes en daarom ‘liken’ we succes.
Succes in het brein
Dat we houden van succes zie je terug in het brein. Succes is een sociale beloning die het begeertecentrum in de hersenen, de nucleus accumbens, activeert. In de marketingliteratuur wordt dat begeertecentrum ook wel ‘de koopknop’ genoemd. Het is het gebied in de hersenen waarvan activatie laat zien dat iemand echt ‘AAN’ gaat op iets. We gaan aan op succes.
De schaamte voorbij
De mensen die hulp nodig hebben vanuit het sociaal domein zien we niet als Team Succes; die benaderen we eerder als Team Loser. Niet omdat we hen zo zien, zeer zeker niet(!), maar omdat dat de boodschap is die we onbewust communiceren. Zo organiseren we met de beste intenties een “Informatiebijeenkomst Omgaan met schuld”. Daarvan gaat onze doelgroep maar moeilijk op ‘AAN’ omdat de doelgroep leest ‘wat een loser ben jij dat je in de schulden zit’. Bij veel initiatieven vanuit het sociaal domein zie je dan ook dat de schaamte overheerst en dat participatie aan activiteiten lager is dan dat je zou willen. De schaamte voorbij kom je door de medaille letterlijk om te draaien.
Het is ook belangrijk dat dat gebeurt. In veel situaties kan erger voorkomen worden wanneer welzijnsorganisaties eerder aan boord zijn. Een grote schuld is veel moeilijker op te lossen dan een beperkte schuld. Een jarenlang gevoel van eenzaamheid heeft veel grotere negatieve gezondheidseffecten dan een beginnend gevoel van eenzaamheid. Hoe sneller cliënten (wat een weinig succes-uitademend woord is dat toch eigenlijk!) deel uitmaken van Team Succes, hoe beter.
Een portie lef
Voor de transitie naar Team Succes kan het sociaal domein wel wat marketeers gebruiken. Een marketeer zou al snel een rebranding-strategie à la Zeeman adviseren (voor de niet-marketeers: rebranding is een herpositionering van je merk). Een paar jaar geleden was het echt ‘not done’ om iets bij Zeeman te kopen, dat was iets om je bijna voor te schamen. Nu is Zeeman een veel hipper merk (en nog even laaggeprijsd). Wat een trouwjurk en een stel sneakers al niet voor je merk kunnen doen! En wat Zeeman daar zelf voor gedaan heeft? Lef hebben. Puur lef hebben. Dingen eens wat anders durven doen. De medaille zélf omdraaien en jezelf vervolgens als dusdanig positioneren: van suf en goedkoop naar hip.
Sociaal domein rebranden
Dat kunnen wij ook! Laten we met z’n allen het sociaal domein rebranden naar een kick-ass-gaaf domein, waar supertoffe dingen gebeuren. Een domein waar iedereen bij wil horen omdat er coole dingen op de agenda staan. Een domein waar er geen problemen getackeld worden, maar nieuwe kansen gecreëerd worden. Een domein waar geen informatiebijeenkomsten plaatsvinden, maar toffe events waar je bij geweest wílt zijn. Een domein waarin we de doelgroep geen cliënten noemen, maar deelnemers van Team Succes. Niet omdat we vinden dat iedereen succesvol moet zijn, maar omdat we het iedereen gunnen om bij de groep te horen die voor de wind gaat in plaats van wind tegen heeft. Daarom.