Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Waarom welzijn moet adverteren op Facebook

Ik ben nooit zo'n grote fan van Facebook geweest en al helemaal niet van adverteren. Dus tot voor kort heb ik dat nooit gedaan. Sterker nog, ik raadde het zelfs af in mijn social media workshops. Jij hebt dit waarschijnlijk ook niet gedaan want veel welzijns-advertenties ben ik er nog niet tegengekomen. Misschien nog een stap te ver?
Waarom welzijn moet adverteren op Facebook

De vorige keer blogde Hans over sociale technologie >>

Waarom zou je willen adverteren op een platform dat gratis is, hoor ik je denken. En waarom zou je geld betalen aan Facebook dat al miljarden heeft opgehaald op de beurs?

Facebook is eigenlijk een grote advertentiemachine. De grootste van de wereld! Al ontkennen we dat maar al te graag. Nou valt er veel over Facebook te vertellen, over de voor- en de nadelen. Maar er is een feit dat doorslaggevend is om ook zelf te beginnen met adverteren: Facebook toont zonder te betalen jouw maar aan 5% van jouw volgers! Schokkend weinig dus!

Nu kunnen er drie dingen gebeuren.

Je besluit nu en hier dat je Facebook de rug toekeert en je ontzegt jezelf of je organisatie de kans om 9 miljoen Nederlanders te bereiken. Je doet niks en ploetert voort op de weinig vruchtbare weg. Je gaat betalen voor dat gewilde bereik. Per bericht zal je dan een x aantal euro’s moeten schuiven.

Dat laatste ben ik maar gaan proberen. Met frisse tegenzin zette ik mij over mijn eigen drempel heen. Ik deed twee experimentjes voor een totale waarde van 30 euro. Als eerste promootte ik een maand lang een bericht waarmee mensen mijn Facebook-bedrijfspagina www.facebook.com/Welzijn30 een like konden geven.

Ik begon met 278 vind ik leuks en na die maand zat ik op 335 Likes! Wel 57 meer dan een maand eerder. Wauw! Zo’n stijging had ik daarvoor, toen ik alleen nog maar probeerde inhoudelijk goede berichten te plaatsen, nog nooit meegemaakt. Kosten: 0,44 eurocent per like.

Mijn tweede experiment was het bericht dat ik een last minute social media Skype coaching-sessie aanbood. Dat bericht promootte ik  drie dagen voor de geplande sessie gedurende een dag. Voor 5 euro hebben meer dan 1400 mensen dat bericht gezien en ongeveer 20 mensen hebben er iets mee gedaan (geklikt, gedeeld of geliked).

Uiteindelijk is er geen inschrijving uit voortgekomen. Maar ik vond het experiment toch wel geslaagd omdat dat ook weer zo’n groot bereik heeft gekregen. Groter dan die 335 mensen die mijn pagina hebben geliked.

Het grote voordeel is dat jij je doelgroep heel specifiek kan aangeven. En dus kunt bereiken. Welke opleiding, waar iemand woont, leeftijd, enz. Facebook weet immers alles over ons (!) en jij kan daar gebruik van maken wanneer je een beetje betaalt.

Moet jij hier als welzijnswerker nu echt iets mee? Tja, als je een Facebook bedrijfspagina hebt en je wil die succesvol laten zijn, dan moet je eigenlijk wel een deel van je pr-budget gaan besteden aan advertenties op Facebook. Het vergroot je zichtbaarheid snel en simpel en het bindt makkelijk nieuwe mensen aan je organisatie. Volgens mij wil je dat toch?

Een flyer in een rek in je buurthuis leggen is schieten met hagel, Facebook is schieten met scherp. Kies jij maar.

Vorig artikelKunnen we nog verlangen?
Volgend artikel
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.