Het interview heeft mij tot denken gezet als marketeer binnen Zorg en Welzijn. Want wat wil ik professionals uit Zorg en Welzijn meegeven over zorgmarketing? Voor mij begint zorgmarketing met de bewuste of onbewuste ideeën en wellicht vooroordelen die de Zorg en Welzijnsprofessionals hebben over marketing.
Want wat als je ‘beperkende’ ideeën hebt over zorgmarketing? Zoals:
– Marketing kost veel tijd
– Marketing is niet voor Zorg en Welzijn
– Marketing is commercieel en kost alleen geld
Deze overtuigingen zullen jou beperken en kunnen leiden tot fouten, zoals een website met weinig bezoekers, een evenement dat niet wordt opgevolgd of een financier die niet weet waarom hij met jouw organisatie in zee moet gaan! Ik wil graag mijn positieve overtuigingen omtrent zorgmarketing met jou delen.
1. Zorgmarketing gaat over je klant kennen
Binnen zorgmarketing zijn verschillende klanten te benoemen; de financiers, de samenwerkende partijen en de burger/cliënt of deelnemer.
Zorgmarketing gaat over het herkennen van verlangens en behoeftes van je klanten. Marketing begint bij het daadwerkelijk begrijpen van jouw klant. Wat zijn de wensen, behoeften, problemen en verlangens van jouw verschillende klantgroepen? Succes in zorgmarketing start met jouw klant vragen stellen, luisteren en begrijpen wat hij vraagt.
Zorgmarketing begint niet met het maken van een nieuwe website, een nieuwe activiteit promoten of een feest organiseren. Marketing begint ook niet bij een leuk idee en dit uitwerken. Het begint bij jouw klant kennen en vanuit daar samen bouwen.
2. Zorgmarketing is niet eenmalig, maar een continu proces
Zorg en Welzijnsprofessionals zijn niet opgeleid in marketing en externe communicatie. Zij zijn opgeleid om anderen te ondersteunen, helpen en/of te begeleiden. Marketing wordt vaak gezien als commercieel, en dat geeft een raar smaakje. En als een van de vele activiteiten binnen een zorg of welzijnsorganisatie. Alleen is zorgmarketing niet een eenmalige activiteit zoals een website bouwen, een computer kopen of een feest organiseren. Marketing is niet een eenmalige activiteit en daarmee direct succesvol, helaas juist niet.
Marketing is een proces in tijd. Een proces waarin betrokken professionals zich ontwikkelen en de kans krijgen om de verschillende klantgroepen te verleiden diensten af te nemen.
3. Zorgmarketing betekent testen, testen en opnieuw proberen
Zorg en welzijnsprofessionals, en voor wie geldt dat niet, willen graag dat alles wat ze bedenken, ook een groot succes wordt. Maar vaak blijkt het anders uit te werken dan gedacht.
Wanneer een organisatie ruimte creëert voor marketingactiviteiten met het idee dat alles op het gebied van marketing een test is, dan horen mislukkingen bij het vak en worden de successen gevierd en verder uitgewerkt. Nieuwe (marketing)acties, programma’s en activiteiten worden goed in de gaten houden. De response op een nieuwe flyer wordt gemeten, de feedback omtrent de website wordt verzameld en gesprekken met financiers worden vastgelegd. Met deze waardevolle informatie wordt de (marketing)strategie van de Zorg of Welzijnsinstelling eventueel aangepast.
Dit zijn mijn drie overtuigingen omtrent succesvol omgaan met zorgmarketing. Ik ben benieuwd naar jouw overtuigingen, ideeën of vooronderstellingen en of deze jou verder brengen of juist niet?