Is het voor de koe niet prettiger als ze vrij kan rondlopen en gaan waar ze wil, in plaats van in een box te moeten liggen? Kunnen die lelijke voerbulten bij boerderijen niet op een andere manier worden opgeslagen? Mijn man is ervan overtuigd dat door nieuwe toepassingen en samenwerking meer dierenwelzijn en effectiviteit is te behalen in de landbouw. Toch is het ongelooflijk moeilijk om andere boeren mee te krijgen.
Als je bovenstaand stukje over de landbouw vertaalt naar de welzijns- en zorgsector, hebben we te maken met precies dezelfde soort vragen. Waarom werken alle instellingen met eigen dure diagnostiek? Waarom vinden de instellingen allemaal los van elkaar methodieken uit voor een bepaalde problematiek? Is het voor de cliënt niet veel prettiger als ze bij een willekeurige instelling haar vraag stelt en daar ter plekke een antwoord krijgt? Ofwel: het aanbod komt naar de cliënt toe, in plaats van andersom.
Samenwerken lijkt zo eenvoudig. We kennen het woord en de mogelijkheden, maar in de praktijk loopt het vaak anders. De verschillende financieringsstromen maken het ook niet altijd gemakkelijk. En mede daardoor denken we veel vanuit het eigen (organisatie)belang. In een vergadering een paar weken geleden hoorde ik een ambtenaar tegen een organisatie zeggen: ‘Die achterban van uw organisatie zijn toch ook mijn burgers?’Het leek alsof we allemaal voor andere mensen aan het werk waren.
Waarom zijn wij zo geneigd om autonoom te werken? Natuurlijk is het best eng om de ander bij je in de keuken te laten kijken, jezelf goed te laten zien. Want verschillen zijn er. Maar is het bij samenwerken juist niet de uitdaging om die verschillen te benutten? Je wilt liever niet afhankelijk zijn van je samenwerkingspartner, want dat kan je ook weer beperken in je autonoom handelen en je mate van slagvaardigheid. Maar geldt niet ‘samen sta je sterker dan alleen’? En kun je juist dan veel effectiever, efficiënter en slagvaardiger optreden?
Ook ik blijf, net als mijn man, streven naar het benutten van de mogelijkheden die samenwerking biedt. We moeten elkaar er toch van kunnen overtuigen dat de drive om uit te gaan van de vraag van de gebruiker (of het nu om een koe of een mens gaat) voldoende aanleiding geeft om over die eigen belangen heen te stappen?
Yvonne van der Weerd (1970) is teammanager bij STAMM CMO Drenthe. Ze zoekt in haar werk naar een goede balans tussen zakelijkheid en efficiëntie aan de ene kant en de specifieke sociale aspecten van de situatie en het individu aan de andere kant.