In oktober 2010 zijn we gestart met een nieuw verzuimproject. Mondriaan had last van een relatief hoog verzuim bij een aantal leerdomeinen. De school wilde investeren in het terugdringen van het schoolverzuim, ook uit oogpunt van preventie omdat verzuim soms leidt tot schooluitval. Het was een keuze van Mondriaan om de vraag bij ons als externe organisatie neer te leggen en geen eigen personeel in te zetten.
We zijn in aanvang gestart met inzet van twee parttime medewerkers binnen een domein op één locatie. Dit domein heeft een uitstekend verzuimprotocol met goede zorg en ondersteuning voor leerlingen die in de problemen zitten. Daarnaast is een zogenaamd mini-zorgadviesteam actief waarin onder meer leerplicht en schoolmaatschappelijk werk zitting hebben.
De opzet van het verzuimproject is dat onze medewerkers vroeg in de ochtend een overzicht krijgen van leerlingen die zonder bericht afwezig zijn. In overleg met de opleiding worden een aantal leerlingen geselecteerd die dezelfde ochtend door onze medewerkers thuis bezocht worden. Essentieel hierbij is dat wij nadrukkelijk hebben aangegeven voor een ‘eigen insteek’ te kiezen. Een insteek die past bij lokaal welzijnswerk dus niet aanspreken vanuit onderwijsperspectief met mogelijk consequenties voor punten/cijfers of sancties. En ook niet vanuit het perspectief van leerplicht mogelijk leidend tot boetes. We kiezen voor een open en uitnodigende benadering. Concreet, als de medewerkers aanbellen en de jongere doet open is de eerste opmerking; ‘we hebben je gemist’.
U zou kunnen denken, tja, dus. Met deze vier woorden wordt direct een persoonlijke relatie gelegd tussen leerling en school. Ook Mondriaan is heel groot met vele duizenden leerlingen per locatie. Met deze zin wordt de school ‘kleiner, persoonlijker’. De zin is niet aanvallend of veroordelend. Uit de zin spreekt zorg en aandacht. De zin is open en geeft ruimte. Een typische welzijnsinsteek derhalve zonder drempel.
Inmiddels worden er vier medewerkers ingezet op andere locaties en binnen meerdere domeinen. De aanpak heeft een verbluffend resultaat mede door de toenemende kwaliteit van zorg en ondersteuning die Mondriaan zelf biedt volgend op het bezoek. Leerlingen voelen zich gezien en gehoord.
Bijkomend preventief effect is dat binnen de domeinen deze aanpak als een lopend vuurtje is rondgegaan onder leerlingen waardoor het verzuim ook op ‘natuurlijke’ wijze is afgenomen. De meeste leerlingen zien het niet zitten het verzuimteam aan de deur te krijgen en kiezen eieren voor hun geld. Zeker de groep die het af en toe niet zo nauw neemt. Dit is mooi meegenomen in de slipstream van deze aanpak.
En hoe krachtig en helder kan welzijnswerk zijn door het uitspreken van slechts de vier woorden, ‘we hebben je gemist’.