Gelukkig hebben we tegenwoordig internet en werd ik langzaam wegwijs in de mogelijkheden van vrijwilligerswerk in de omgeving Schiedam en Vlaardingen. Bij de vrijwilligerscentrale Vlaardingen kwam ik een vacature tegen voor bestuurslid bij een buurthuis. Een leuke uitdaging voor mij om handen en voeten te geven aan vernieuwend welzijn, waarbij de nadruk ligt op het activeren van buurtbewoners en het aanspreken van hun eigen kracht.
Met veel plezier heb ik mij een half jaar ingezet voor dit buurthuis. Een mooie omgeving waar de kopjes koffie over de tafel vlogen en buurtbewoners (jong en oud) steeds vaker langskwamen voor activiteiten. De een kwam voor dansles, de ander voor computerles en de ander alleen voor het kopje koffie. Geen buurtbewoner kwam binnen met de vraag: ‘ik wil graag participeren in de wijk, kun je mij helpen’ of ‘ik wil graag geactiveerd worden, kun je mij activeren’.
Activeren, participeren, eigen kracht, inclusieve maatschappij, welzijn nieuwe stijl en werken naar vermogen; woorden die professionals uit Zorg en Welzijn maar al te graag in hun mond nemen. Maar voelt de klant, burger of cliënt zich hierdoor daadwerkelijk aangesproken? De trend is ‘eigen kracht’ en ‘de klant centraal’, maar luisteren we eigenlijk wel naar hen?
Een voorbeeld. Afgelopen jaar startte De Participatieformule en de Achterkant het project Doen en Laten brengt je thuis (een cliëntgestuurd project in de stad Utrecht) waar kwetsbare burgers worden opgeleid tot ervaringscoach. Maar wat is een eigenlijk een ervaringscoach?
Het projectteam had een prachtige omschrijving bedacht. Maar wat bleek? De ervaringscoach herkende zichzelf helemaal niet in deze beschrijving. De ervaringscoaches bedachten een omschrijving waarbij geen ‘vaktaal’ van de professional werd gebruikt, maar gewoon back to basic. Ze kwamen tot de volgende beschrijving:
‘Een ervaringscoach is iemand die een moeilijke periode heeft gehad en met de hulpverlening in aanraking is gekomen. Maar hij of zij is er weer bovenop gekomen. Hij/zij zet dit in om anderen die zich in vergelijkbare situaties bevinden te helpen.’
Hoe vind jij de juiste woorden voor jouw project?
1. Vraag het aan je klant
2. Leg teksten voor aan de klant
3. Praat met je klant, stel hem of haar vragen en noteer zijn/haar exacte woorden.
4. Bespreek woorden/teksten met je klant en vraag om suggesties
Het levert een hoop mooie gesprekken op over de kern van jouw project. Doe jezelf een plezier en ga aan de slag.