Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>
“Zou er zeker nog terug gaan, zeer vriendelijk personeel, hele goede ontvangst” (bron: zoover.nl)
“Een must voor iedere professional! De beste dingen komen voort uit eenvoudige en pragmatische methodes en dat is waarin Jan Vermeiren met zijn laatste boek …”
(bron: managementboek.nl)
“Mijn vorige is ook n panasonic en die werkt nog steeds, na 15j gebruik. Vandaar n 10 voor degelijkheid.” (bron: kieskeurig.nl)
Zomaar wat opmerkelijke ervaringen van consumenten. Over boeken, scholen, ziekenhuizen, wasmachines, hotels, boormachines, computers. Over van alles en nog wat laten mensen graag aan anderen weten wat ze ervan vinden. Belangrijkste boodschap daarbij is natuurlijk of ze het artikel of de dienst wel of niet aan anderen aanbevelen.
Het zal niet lang meer duren voordat ook welzijnsorganisaties en hun diensten en misschien zelfs wel hun medewerkers met een beoordeling op het internet staan. Voor de zorg zijn er een aantal voorzichtige initiatieven. Een ervan is www.zorgkaartnederland.nl
De volgende review moet bijvoorbeeld de betrokken psycholoog erg blij hebben gemaakt: “Het is net alsof je met een vriendin praat. Alleen deze vriendin kan je op weg helpen en bepaalde dingen uitleggen. Waardoor je snapt waarom je bepaalde dingen denkt, doet, zegt en/of voelt. Daardoor kun je een manier vinden om het op te lossen. Ik zal haar zeker aanraden!”
Natuurlijk bekruipt je nu het gevoel: Duh,is dit wel echt? Voor hetzelfde geld heeft deze psycholoog zelf deze aanbeveling geschreven. Als dit de enige aanbeveling is die er te vinden is, dan snap ik die twijfel. Dan ligt het er te dik bovenop. Maar als er tientallen beoordelingen zijn en daar ook af en toe een wat mindere tussenzit dan neemt de waarde ervan enorm toe.
Naarmate er steeds meer gebruik wordt gemaakt van social media en consumenten steeds meer ervaringen en meningen delen kunnen zij steeds meer invloed uitoefenen op andere consumenten. En zeg nu zelf, wie geloof jij eerder: een ervaren gebruiker van een dienst of de folder van de dienstverlener? Juist! Consumenten geloven elkaar eerder dan dat ze bedrijven geloven. Zeker in deze tijd van crisis en groeiend wantrouwen schuift het consumentenvertrouwen op.
Welzijnsorganisaties doen er goed aan om deze ontwikkelingen te volgen en zich hiervan bewust te zijn. Dat betekent dat klantgerichtheid voor alles gaat. Geef de klant een positieve ervaring met jouw organisatie, jouw dienst, jouzelf. Maak ambassadeurs van de klanten die bereid zijn om jou aan te bevelen.
En nu kun je natuurlijk wachten op www.welzijnkaartnederland.nl maar wees slim en ruim vast op jouw eigen website een plekje in voor reviews. Nodig klanten uit om daar hun ervaringen te delen en moedig ze aan om dit ook werkelijk te doen. Dat is misschien even wennen voor ons maar wel een prachtige manier om het welzijnswerk in de etalage te zetten!
Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.
Ik ben van mening dat je als organisatie altijd klantgericht moet handelen. Wat is klantgericht handelen? Ik heb mijn bedenkingen bij wat professionals in hun handelen in moeten zetten om ook klanten te leren dat we van rechten/claim maatschappij overgaan naar een maatschappij waarbij de klant zelf verantwoordelijkheden neemt/krijgt en niet meer per definitie pasklare oplossigen en tegemoetkomingen.
Voor de éne klant is deze werkwijze een verademing, voor de ander een belediging /het gevoel niet serieus genomen en geholpen te worden. Wie bepaalt dan wat correct handelen is door de professional/organisatie?
Die lieve hulpverlener en vriendin kan op den duur de klant niet weerbaar maken en verantwoordelijk maken voor zijn eigen welzijn, terwijl de afstandelijk en confronterende hulpverlener in eerste instantie lastig is , maar op de lange termijn veel bijdraagt aan de zelredzaamheid van de klant.
Meten is weten, maar wat meet je wanneer en wat zegt dat over de professional/organisatie en wat over de klant?