‘Nieuwe experimenten die bestaande kennis en vaardigheden overboord zetten, zijn weggegooid geld.’ Dat is de reactie op de proef met de peuterklas van de brancheorganisaties MOgroep W&MD, MOgroep Kinderopvang en de Branchevereniging ondernemers in de Kinderopvang (BKN). Vergroten van prestaties van 2,5-jarigen is weinig productief omdat zij vooral spelend leren, aldus de branches. Het is beter om de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) beter te gebruiken door meer samenwerking tussen kinderopvang, peuterspeelzalen en het onderwijs.
Taalles
Minister Van Bijsterveld van Onderwijs kondigde een landelijke proef aan, waarbij peuters met een leerachterstand zich kunnen ontwikkelen op een basisschool. Zij wil dat deze peuters vanaf 2,5 jaar taalles krijgen van HBO-opgeleiden. Organisaties in het onderwijs toonden zich eerder al enthousiast over de plannen. In de huidige situatie wordt echter bij taalachterstand in peuterspeelzalen en in de kinderopvang al gewerkt met Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE), door MBO-opgeleide kinderwerksters. Over het effect van VVE is veel discussie.
Vroeg- en voorschools
Niet in de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk. De brancheorganisaties maken duidelijk dat het bereik van VVE is vergroot, de kwaliteit is verbeterd en dat men gebruik maakt van bewezen effectieve VVE-programma’s. Volgens de branche ligt de focus van de minister te veel op het verhogen van prestaties van kinderen. Het is efficiënter de bestaande voorzieningen, lees VVE, te versterken door beter met het onderwijs samen te werken.
Samenwerking
‘Onderwijs weet meer van educatie, maar de peuterspeelzaal en kinderopvang weten meer van ontwikkeling door spel en het betrekken van ouders. Inhoudelijke samenwerking is nodig,’ aldus de brancheorganisaties. ‘Alleen de inzet van HBO-opgeleiden is niet passend voor de taken die bij de groep 2 tot 4-jarigen hoort, en erg duur. Er zijn zorgtaken die door MBO-ers kunnen worden gedaan, een combinatie van HBO en MBO is beter.’
Spelend leren
De brancheorganisaties beargumenteren verder dat achterstandsproblemen zich veelal niet alleen tot taal beperken. ‘Spelend leren moet het belangrijkste uitgangspunt blijven. Het veld geeft naast taalverbetering ook opvoedingsondersteuning. Aan ouders wordt geleerd om hun kinderen te stimuleren met spelen, voorlezen en in gedrag. Dat is van wezenlijk belang om de achterstand echt aan te pakken.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: persbericht MOgroep en BKN / foto: ANP Koen Suyk