Bij het Bredase onderzoek – eind 2009 gehouden – konden gebruikers/aanvragers hun mening geven over de woon- en vervoersvoorzieningen, de huishoudelijke verzorging en de dienstverlening van de afdeling Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). (Zie ook: Opnieuw grote tevredenheid over Bredase Wmo-voorzieningen)
Communicatie PGB
Een ruime meerderheid van de cliënten is van mening dat Breda voldoende verschillende voorzieningen aanbiedt. Ook de kwaliteit ervan vinden de cliënten goed. Over de behandeling van de aanvragen zijn de meesten tevreden (88%). Ook positief zijn de cliënten over de kwaliteit van de huishoudelijke hulp (91%). Kritiek is er over de vervanging van de hulp bij ziekte of afwezigheid (19%). Enkele cliënten geven aan dat de zorgaanbieder niet tijdig is gestart met de zorg (9%). Daarnaast kan de communicatie over het persoonsgebonden budget volgens gebruikers beter. Veel cliënten blijken hiervan niet op de hoogte te zijn. Dit geldt ook voor de mogelijkheid om bij bepaalde voorzieningen zelf een leverancier te kiezen.
Tevreden na afwijzing
Ook in de regio Samenwerking Utrecht West (SUW) zijn bijna negen van iedere tien cliënten tevreden over de Wmo-voorzieningen: zowel over de kwaliteit van de voorziening zelf, als de afhandeling van de aanvraag door de gemeente. De tevredenheidsmeting vond in april plaats bij acht gemeenten in het westen van Utrecht (Abcoude, Breukelen, De Ronde venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden). Ook onder cliënten bij wie de voorziening is afgewezen, is de tevredenheid over de afhandeling met dertig procent toegenomen, zo blijkt uit het onderzoek (Zie ook: ‘Wmo-onderzoek: negen van de tien cliënten tevreden’)
Lees ook: Opnieuw grote tevredenheid over Bredase Wmo-voorzieningen en ‘Wmo-onderzoek: negen van de tien cliënten tevreden’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.