In het boekje leert het LBR de leraar die met de mond vol tanden staat na
een kwetsende opmerking een grens aan de leerling te stellen in plaats van de
opmerking te pareren. ‘Veel docenten hebben het idee dat ze alles moeten weten’,
licht beleidsadviseur Marjan Möhle dinsdag toe. De leraren hoeven niet per se
met feiten te komen, zegt ze. Ze kunnen gewoon zeggen dat ze niet willen dat
dergelijke opmerkingen worden gemaakt. ‘Stel een grens’, geeft ze als tip.
GeregeldTweederde van de leerkrachten, vooral op het
voorgezet onderwijs, heeft geregeld of vaak te maken met discriminerende
opmerkingen. Volgens Möhle gaat het om discriminatie op afkomst, huidskleur,
seksuele voorkeur en geslacht. Dat blijkt uit eerder onderzoek, aldus het
LBR.
EffectiefDe brochure moet leerkrachten met behulp van
tips en adviezen effectief leren omgaan met discriminatie. Veel onderwijzers
hebben nu het idee in oeverloze discussies te belanden. Ze hebben geen zin in
welles-nietes spelletjes. Het LBR helpt hen daaruit te komen. Bovendien geeft de
brochure aan hoe het onderwerp
href=”http://www.lbr.nl/?node=5595&PHPSESSID=150ad456a97957ac99e77c003a71540e”
target=_blank>tijdens de lessen kan worden aangepakt.
BestellenHet LBR presenteert woensdag het boekje in
Rotterdam aan de Schaatsbaan. Vanaf donderdag kunnen scholen het
bestellen.
Links
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank>gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste editie