Schmitz is op zich geen tegenstander van de overheveling, maar vindt wel dat die beter en minder haastig uitgevoerd moet worden. Ze vreest nu voor een desastreus domino-effect.
Collectief ontslag
Het eigen vermogen van een Bureau Jeugdzorg mag namelijk maar 10 procent van het jaarbudget bedragen. Nu gemeenten taken overnemen, moet Jeugdzorg inkrimpen, maar heeft de organisatie niet genoeg eigen vermogen om bijvoorbeeld het afvloeien van personeel en afstoten van huisvesting te betalen. ‘Uiteindelijk volgt liquidatie en collectief ontslag’, schrijft Schmitz. ‘Medewerkers met broodnodige expertise raken dan aangewezen op een uitkering.’
Verborgen problemen
De voorzitter vreest ook dat de geplande oprichting van wijkteams die ‘verborgen problemen’ vroegtijdig opsporen om erger te voorkomen, alleen maar zorgt voor méér hulpvraag in plaats van minder. Ook zijn veel gemeenten nog niet goed op de hoogte van hun toekomstige taken en verantwoordelijkheden en hoe ze met andere partijen moeten samenwerken.
Het is de bedoeling dat gemeenten in 2015 aan de slag gaan met hun Jeugdzorg-taken.
In 2020 komt er een parlementaire enquête over de transities. Centrale vraag: hoe heeft het zo mis kunnen gaan.
ik krijg steeds meer de indruk dat er niet goed nagedacht is over de transitie. Ook dat er te weinig eisen voor de gemeente liggen om dit goed op te pakken. ook de deskundigheid op dit gebied ontbreekt volgens mij bij veel gemeenten. jeugd gezondheidszorg wordt geen recht meer maar een gunst. Ja en een gunst kun je ook niet geven. De gevolgen als men doorgaat in den Haag zoals men nu bezig is zullen volgens mij op termijn zeker niet kostenbesparend werken maar kostenverhogend en probleemvergrotend.