Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Burger betaalt de rekening voor pgb-debacle’

De Nationale Ombudsman heeft het rapport over het debacle bij de uitvoering van het nieuwe pgb-trekkingsrecht gepubliceerd. ‘De overheid moet nu lering trekken en maatregelen nemen.’

‘Gerechtvaardigde belangen van burgers zijn bij de invoering van het nieuwe pgb-systeem door de overheid uit het oog verloren.’ Dat is de conclusie van de Nationale ombudsman in het rapport: “Pgb-trekkingsrecht en de (niet)lerende overheid”. De overheid is ’tekortgeschoten in een grondige voorbereiding van de uitvoering van het nieuwe pgb-trekkingsrecht. De overheid heeft niet gewerkt aan adequate informatievoorziening aan burgers, het aanbieden van een werkbaar systeem en de zorg voor continuïteit van de uitbetalingen aan pgb-houders’, aldus het rapport.

Staatssecretaris Van Rijn wil dat gemeenten vóór 1 oktober klaar zijn met de herbeoordeling van de pgb-budgetten. Dat gaat niet lukken, zeggen gemeenten. Per Saldo, de belangenvereniging voor pgb-houders, is boos op gemeenten. Lees meer>>

Aanbevelingen

Staatssecretaris Van Rijn heeft direct bij publicatie van het rapport laten weten de aanbevelingen van de ombudsman over te nemen. De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de overheid keer op keer bij grote stelselwijzigingen in de fout gaat, maar daar niet van leert. Hij wijst op de invoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet en de nieuwe Ziektewet een aantal jaren geleden.

Regie

Van Zutphen is er niet gerust op dat de overheid in de toekomst bij dergelijke ingrijpende veranderingen in het belang van de burger zal handelen. In het rapport dringt de ombudsman er sterk op aan dat de staatssecretaris ‘nu de regie neemt en de aandachtspunten bij de uitvoering van het nieuwe pgb-systeem oppakt, om samen met de ketenpartners de overgang naar de nieuwe situatie per 1 januari 2016 wel goed te laten verlopen’.

De uitvoering van het nieuwe pgb-systeem heeft het afgelopen jaar voor grote problemen gezorgd bij cliënten en zorgverleners. Lees alles hierover in het dossier Persoonsgebonden budget>>

Kritiek

De Nationale ombudsman werpt de overheid een groot aantal kritische opmerkingen voor de voeten: ‘Waarom heeft VWS niet al in een vroeg stadium de regierol genomen als je moet werken met zoveel ketenpartners. Was het niet verstandig geweest om toen al ketenregisseurs in te zetten? Wat is er gedaan met de waarschuwingen van ketenpartners en deskundigen, die al eerder duidelijk maakten dat invoering per 1 januari 2015 problemen zou gaan opleveren? Waarom is niet op de rem getrapt op het moment dat steeds meer duidelijk werd dat invoering van het trekkingsrecht op 1 januari 2015 problemen zou gaan opleveren, zeker op het moment dat wetgeving nog zo laat doorgevoerd werd?’

Gefaald

De overheid heeft gefaald bij de uitvoering van het nieuwe pgb-systeem en bij het herstel ervan, aldus het rapport: ”Bij zo’n omvangrijke en complexe verandering moet de overheid bij de voorbereiding de zekerheid over de zorg en de uitbetaling centraal stellen’. Dit rapport laat zien dat er onvoldoende oog is geweest voor de te verwachten problemen en de nadelige gevolgen daarvan voor de kwetsbare burger en de zorgverlener. Daardoor is schade toegebracht aan het vertrouwen van de burger in de overheid en in uitvoeringsinstantie de SVB in het bijzonder.’

Lees hier het volledige rapport “Pgb-trekkingsrecht en de (niet)lerende overheid”>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.