De inspectie heeft als taak om toe te zien op de kwaliteit van de gezondheidszorg. Volgens de ombudsman gaat de IGZ te veel uit van de informatie die de zorginstellingen verstrekken. De inspectie zou juist meer moeten luisteren naar klachten en signalen van burgers, vindt de ombudsman.
Betrouwbaar
Brenninkmeijer deed onderzoek naar vijf klachten van bezorgde familieleden die zich ernstig zorgen maken over de verzorging van een verstandelijk gehandicapt familielid in een zorginstelling. Zij klopten aan bij de IGZ, maar waren niet tevreden over de manier waarop de Inspectie met hun klachten omging. De ombudsman deed donderdag zijn aanbeveling aan minister Ab Klink van Volksgezondheid.
Onaangekondigd
De IGZ moet een manier ontwikkelen om instellingen te beoordelen aan de hand van betrouwbare en objectieve informatie. Daarnaast vindt de ombudsman dat er meer onaangekondigde inspecties moeten zijn. Minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft al gezegd dat verrassingsbezoeken de overhand moeten krijgen. Een woordvoerder van het ministerie wijst erop dat de inspectie niet elke individuele klacht behandelt, maar in actie komt bij calamiteiten en structurele tekortkomingen.
Privatisering
Brenninkmeijer vraagt de minister ook aandacht voor de manier waarop de overheid bij de privatisering van de zorg de mensenrechten beschermt. De zorgsector is voor een groot deel geprivatiseerd, maar wordt vaak via de AWBZ uit publieke middelen betaald. ‘De overheid is steeds verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gezondheidszorg en burgers mogen verwachten dat de overheid ingrijpt wanneer de zorg tekort schiet’, aldus de ombudsman.
Makkelijker klagen
De minister wil dat cliënten van zorginstellingen gemakkelijker kunnen klagen bij de instelling. Hij heeft dat geregeld in een wet die de rechten van patiënten vastlegt. Ook is er nu een geschillencommissie in de zorg waar patiënten schadeclaims tot 25.000 euro kunnen neerleggen.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP/Nationale ombudsman/Foto: ANP/Valerie Kuypers