‘Ik streef naar 25 procent merkbare vermindering van
de regeldruk en bureaucratie’, zegt staatssecretaris Bussemaker in het
href=”http://www.minvws.nl/dossiers/bureaucratie-en-regeldruk/10-actieplan-awbz-naar-eenvoud-in-uitvoering/default.asp”
target=_blank name=”actieplan bureaucratie AWBZ”>actieplan
. Voor cliënten en hun omgeving
komt er meer begrijpelijke informatie over voorzieningen.
Website cliënten AWBZOp de website
href=”http://www.regelhulp.nl”>www.regelhulp.nl komt vanaf half 2008 voor
iedereen toegankelijke informatie over zorgvoorzieningen en sociale zekerheid,
‘geordend vanuit de vraag van de cliënt’. Cliënten in de AWBZ-zorg, chronisch
zieken, gehandicapten en ouderen, kunnen vanaf dat moment via één digitaal
formulier meerdere voorzieningen tegelijkertijd aanvragen.
Centraal loketDe verschillende partijen die cliënten
indiceren op hun zorgbehoefte gaan vanaf januari 2008 samenwerken in één loket.
‘In de periode 2009-2011 zullen steeds meer cliënten ervaren dat onderzoeken die
al gedaan zijn en informatie die ze hebben aangeleverd, indien zij er mee
akkoord gaan, opnieuw worden gebruikt door andere indicatiestellers’, aldus
Bussemaker.
Vertrouwen
Voor professionals en zorginstellingen neemt de staatssecretaris
maatregelen om de uitvoering van de AWBZ te vereenvoudigen. Zo wordt het maken
van afspraken over het leveren van zorg ontdaan van onnodige bureaucratie. Dat
geldt ook voor de controle die instellingen nu ondervinden. Bussemaker pakt ook
de regeldruk aan. Regels zullen minder vaak veranderen en als ze veranderen,
gebeurt dat meer in samenspraak met professionals.
MeldpuntBussemaker heeft vanaf vandaag, samen met
minister Klink van
name=”min vws”>VWS, een
href=”http://www.minvws.nl/dossiers/bureaucratie-en-regeldruk/meldpunt-bureaucratie-en-regeldruk/uw-melding/default.asp”>Meldpunt
regeldruk en bureaucratie opengesteld voor professionals en zorgaanbieders.
Zij kunnen daar melding doen van onnodige bureaucratie en regels die in de
praktijk niet werken. ‘Ik zie het meldpunt ook als een voortzetting van de
communicatie met het veld over verbetering van de AWBZ.’
EenvoudigCliënten krijgen door middel van
begrijpelijke brieven en folders over indicatiestellingen en kunnen zo simpeler
voorzieningen aanvragen. Het doelgroepenvervoer wordt gebundeld, waardoor de
aanvraag van de juiste vervoersvoorziening wordt vereenvoudigd.
De bewindslieden richten later dit jaar ook een ‘vliegende brigade’ op.
‘Die gaat in het zorgveld bijdragen aan het oplossen en aanpakken van
bureaucratieknelpunten.’Jaarlijks is er 22 miljard euro nodig voor de AWBZ.
Vorige week werd bekend dat het kabinet 600 miljoen wil bezuinigen op deze post.
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-89910/kabinet_bezuinigt_stevig_op_awbz.html”
target=_blank name=”awbz bezuinigingen”>Kabinet bezuinigt stevig op
AWBZ (Zorg + Welzijn Website, 23 augustus 2007)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=BLTkb&m=yxco&s=7Yva7b” target=_blank
name=nieusbrief>Door hier te klikken leest u de laatste editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl