Eerste hulp bij burenproblemen, dat is buurtbemiddeling. Als een bewoner een probleem meldt, dan kijkt de coördinator of de klacht geschikt is voor buurtbemiddeling. De organisatie bestaat al 22 jaar en de bemiddelaars weten 7 van de 10 zaken naar tevredenheid af te ronden. De buurtbemiddelaars zijn vrijwilligers – altijd twee per melding – die met de melder en met de buren in gesprek gaan op neutrale bodem, bijvoorbeeld het buurthuis. Na zes weken nemen de bemiddelaars weer contact op, of er nog een gesprek nodig is.
Ruzie met de buren
Buurtbemiddeling is een onafhankelijke voorziening en staat onder leiding van een professionele coördinator. Gemeenten en corporaties financieren deze voorziening vrijwel altijd samen. De uitvoerder van buurtbemiddeling is meestal een lokale welzijnsorganisatie, die al verschillende lijntjes heeft met diverse hulpverlenende partijen in de gemeenten. ‘De coördinator buurtbemiddeling beweegt zich daartussen’, zegt Frannie Herder van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid waar buurtbemiddeling onder valt. ‘Hij of zij kan ook aanschuiven bij het wijkteam. Als je elkaar kent, is de kans groter dat signalen van bekvechtende buren terecht komen waar ze horen: bij buurtbemiddeling. En andersom is het ook prettig als de coördinator snel kan schakelen in een doorverwijzing naar de sociaal werkers.
Buurtbemiddeling
‘Doordat buren naar elkaar luisteren, ontstaat er bij beiden vaak inzicht, begrip en respect voor elkaars leefwijze’, vertelt Frannie Herder van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid waar buurtbemiddeling onder valt. ‘Mensen kunnen op zo’n moment vaak zelf oplossingen bedenken om weer prettig te wonen en meer rekening met elkaar te houden. Vrienden worden hoeft niet, elkaar gedag zeggen is voor de meesten al voldoende.’ Er zijn inmiddels zo’n 300 gemeenten waar buurtbemiddeling voorhanden is.
Psychische problematiek
De afgelopen vijf jaren heeft Buurtbemiddeling een duidelijke stijging ondervonden van meldingen waarbij een of beide buren kampen met meer problemen dan alleen een ruzie, zegt Herder: ‘Het gaat dan om psychische problematiek, dementie, schuldenproblematiek, opvoedingsproblemen, maar ook om rouw en eenzaamheid. Het is de rol van de coördinator om goed in te schatten of zo’n kwestie niet te ver gaat voor bemiddeling door onze vrijwilligers. Buurtbemiddeling is geen hulpverlening, maar kan mensen wél doorverwijzen naar de juiste instanties.’
Beroep op hulpverlener
Gaat het om conflicten waar psychische problematiek een rol lijkt te spelen, dan wordt bij de bewoners eerst afgetast of de zaak geschikt is voor bemiddeling. Herder: ‘Als bemiddeling door ons wel mogelijk is, dan wordt in dit soort gevallen altijd een beroep gedaan op een begeleider of op een hulpverlener die aanwezig is bij het gesprek met de cliënt. Ook dan kan een gesprek wel degelijk iets in beweging zetten.’ Als er sprake is van gebruik van geweld, als mensen familie van elkaar zijn, als een van de bewoners een drugs-of drankverslaving heeft of als er een rechtszaak speelt, dan verwijst de coördinator buurtbemiddeling door naar andere instanties.
Meer weten over buurtbemiddeling? Lees hier verder>>