In de campagne op radio, televisie, in bladen en kranten wordt de nadruk
gelegd op wat mensen wél kunnen. In de spotjes is niet direct te zien dat
werkenden een handicap hebben, maar vooral dat zij geknipt zijn voor het werk
dat zijn doen. Ook is de website
href=”http://www.gekniptvoordejuistebaan.nl”>www.gekniptvoordejuistebaan.nl
gelanceerd. Volgens De Geus moet er met de aantrekkende economie geen
probleem zijn om meer deels arbeidsgeschikten aan een baan te helpen.
Steun
Als iemand geknipt is voor een baan, moet een werkgever
door de campagne ook weten dat hij van het
name=uwv>UWV
steun krijgt om zonodig de werkplek aan te passen.
Zo is er een no-riskpolis die ervoor zorgt dat werkgevers de eerste vijf jaar
geen loonbetalingsplicht hebben als een werknemer weer ziek wordt.
Een groot dilemma blijkt voor sollicitanten evenwel het wel of niet melden
van een handicap. ‘Aan mij zien ze niks als nierpatiënte. Gooi je in een eerste
gesprek al je hele privéleven op tafel?’ vraagt Esther Sasabone.
Openheid
Volgens directievoorzitter Niels Huber van draaideurfabrikant Boon Edam is
openheid over je situatie de juiste keuze. Zijn kantoor is uitgezocht om de
campagne te lanceren, omdat hij samen met andere werkgevers in de regio heeft
afgesproken zijn best te doen voor slachtoffers van de brand in café ’t Hemeltje
in Volendam.
Huber: ‘Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met een handicap te
solliciteren. Maar je moet ook in vertrouwen ergens willen werken en uitgaan van
goed werkgeverschap. En als je het niet meldt, loop je eerder het risico om
teleurgesteld te raken door een slechte werkgever.’