‘In een groot deel van Nederland bestaan nog steeds wachtlijsten voor casemanagers dementie. De problemen worden niet kleiner, maar juist groter.’ Dat zei Alzheimer Nederland begin juni in een uitzending van Nieuwsuur. Ook staatssecretaris Martin van Rijn erkende dat er een probleem is rondom het casemanagement bij dementie en nodigde daarom verschillende partijen uit om samen een plan te maken om de problemen definitief op te lossen. ‘Het overleg was constructief: alle partijen willen het aanbod van casemanagement dementie herstellen en vooral: de problemen snel oplossen.’ Dat laat Alzheimer Nederland op haar website weten.
Herstellen
De betrokken partijen (Zorgverzekeraars Nederland, ActiZ, BTN, Nederlandse Zorgautoriteit, Zorginstituut Nederland, Alzheimer Nederland, NPCF, V&VN, Deltaplan Dementie en het ministerie) willen zo snel mogelijk een plan in werking stellen zodat iedereen de zorg krijgt die hij nodig heeft. Dit betekent dat er in sommige regio’s hersteld moet worden wat er verloren is gegaan, op andere plekken moeten er nieuwe initiatieven opgezet worden om casemanagement bij dementie zo definitief te verankeren.
De problemen voor mensen met dementie en hun naasten worden steeds groter. Er zijn lange wachtlijsten voor iedereen die een casemanager dementie heeft aangevraagd en sommige mensen zijn hun dementiezorg thuis zelfs helemaal kwijtgeraakt. Lees meer >>
Transities
Het voornaamste probleem rondom casemanagement bij dementie is dat er steeds minder casemanagers zijn. Dat komt omdat zij sinds de transities betaald moeten worden uit het budget voor de wijkverpleging. Dat budget staat onder grote druk. Er is minder geld beschikbaar en mensen wonen langer thuis waardoor er meer zorg aan huis nodig is. In de praktijk komt de taak van de casemanager dementie dus steeds bij de wijkverpleegkundige te liggen. Wijkverpleegkundigen hebben echter geen tijd, en ook niet altijd de juiste kennis, om de taken van de casemanagers over te nemen. Daardoor blijven de wachtlijsten groeien en is er voor sommige dementerenden helemaal geen ruimte meer voor een casemanager. Dit terwijl cliënten veel aan casemanagement hebben dankzij de steun en kennis die de casemanager te bieden heeft. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat casemanagement kosteneffectief kan zijn.
Actieplan
In het overleg is afgesproken dat Deltaplan Dementie vóór 30 juni een actieplan opstelt namens en met alle betrokken partijen. Het doel van het actieplan is om aan te geven welke doelen bereikt moeten worden en welke acties op korte, middellange- en lange termijn ondernomen moeten worden om die doelen te bereiken. Uitgangspunt van het plan en de daaraan gekoppelde doelen moet altijd zijn dat de patiënt de zorg krijgt zoals deze is vastgelegd in de zorgstandaard dementie.