Klachten die bij de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad) binnenkomen gaan vooral over het beoordelingsproces bij de herindicatie. De formulieren zijn zo ingewikkeld dat mensen grote moeite hebben om ze zelfstandig in te vullen. Het is lastig voor een cliënt om precies te bepalen welke hulp hij nodig heeft, aldus de CG-Raad.
Kennis
Cliënten in een instelling of die zorg in natura ontvangen zijn afhankelijk van een medewerker bij de aanvraag van AWBZ-hulp. Niet alle medewerkers hebben evenveel kennis en ervaring of nemen voldoende tijd voor de indicatie, stelt de CG-Raad. ‘Ook zijn er gevallen bekend van herindicatie via de telefoon’, zegt Devilee. ‘Soms duren die gesprekken maar drie minuten.’
Verkeerd
‘Wij zeggen niet dat het CIZ het verkeerd doet’, benadrukt Devilee. ‘Er moet gewoon genoeg tijd zijn om te herindiceren. En tijd om de zorgvraag goed vast te stellen in de aanvraag.’ Deze bevindingen en meer zijn de voorbode op de uitkomst van de AWBZ-meldactie die in de loop van deze maand bekend wordt.
Oplossingen
De CG-raad riep afgelopen jaar samen met andere organisaties cliënten op om de gevolgen van de pakketmaatregel – de bezuinigingen op de ondersteunende- en activerende begeleiding – te melden. In het voorjaar waren er al zo’n 1500 meldingen. De CG-raad wil met de actie niet alleen de schrijnende gevallen opsporen, maar ook te weten komen welke oplossingen mensen bedenken wanneer zij geen herindicatie krijgen.
Link CG-Raad: ‘Problemen voor mensen in de AWBZ’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.