Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Checklists voor keukentafelgesprek gelanceerd

Om cliënten goed voorbereid het keukentafelgesprek in te laten gaan én het gesprek te evalueren, heeft cliëntorganisatie MEE IJsseloevers twee checklists ontwikkeld.
conversation-1454180-639x444.jpg
Veel cliënten die een keukentafelgesprek voerden

MEE IJsseloevers is een eerstelijns organisatie die ondersteuning biedt aan alle mensen met een beperking en/of chronische ziekte en hun omgeving. Voor iedereen die van de gemeente of het wijkteam een uitnodiging voor een keukentafelgesprek heeft gekregen, heeft MEE IJsseloevers een tweetal checklists ontwikkeld. Eén checklist om het gesprek goed voorbereid in te gaan én een checklist om te evalueren of het gesprek goed verlopen is.

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Uit een onderzoek van Aandacht voor Iedereen blijkt dat 57% van de mensen die een gesprek met de gemeente hebben gevoerd, niet op de hoogte was van de mogelijkheid een onafhankelijke cliëntondersteuner in te schakelen. ‘Een gemiste kans’, stelt Simone van Ruth, bestuurder van MEE Samen: ‘Want uit dezelfde enquête blijkt dat 72% van de mensen die daar wél gebruik van maakten, heel tevreden is hierover.’

Onduidelijkheid rondom keukentafelgesprek

Er bestaat nog veel onduidelijkheid rondom het ‘keukentafelgesprek’. Zo bestaan er bij cliënten vaak verschillende verwachtingen rondom het gesprek. Om inwoners te helpen zich goed voor te bereiden, heeft MEE een tweetal praktische checklists ontwikkeld: voor en na het gesprek. ‘Het is goed om te weten dat iedereen recht heeft op het inschakelen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Om het gesprek samen voor te bereiden en de situatie in kaart te brengen of bijvoorbeeld om mee te gaan. Dit is bij wet geregeld vanaf 1 januari 2015, en altijd gratis’, aldus bestuurder Simone van Ruth.

Checklist voor sociaal werker

Van Ruth: ‘De checklist kun je tijdens het gesprek met de gemeente of het wijkteam samen nog even doorlopen, om te zien of er niets vergeten is. En vind je het lastig om het gesprek alleen voor te bereiden of te voeren, dan kun je altijd iemand uit je omgeving vragen je te helpen, of een onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE.’

Klik hier om de checklists te downloaden

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.