Voor verbetering vatbaar vinden cliënten praktische afspraken met de zorgaanbieder. Cliënten willen verder graag meebeslissen van welke persoon zij hulp bij het huishouden krijgen en ze willen in overleg schriftelijke werkafspraken maken. Het meest tevreden zijn cliënten over de beleefdheid van de huishoudelijke hulp, die zich niet ongevraagd bemoeit met privézaken en hulpvaardig is.
Kwaliteit
De ervaringen van de respondenten werden gezamenlijk bekeken om een beeld te schetsen van de algemeen ervaren kwaliteit van de geleverde hulp bij het huishouden. Dit blijkt uit de CQ-index Hulp bij het Huishouden, die is ontwikkeld door het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) met subsidie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het ministerie van VWS. Met een CQ-index is de kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van patiënten of cliënten in kaart te brengen.
Meten
De CQ-index Hulp bij het Huishouden is een meetinstrument om de kwaliteit van de hulp bij het huishouden te meten vanuit de beleving van de cliënt. Het gaat dus niet zozeer om het meten van de tevredenheid, maar om wat cliënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de hulp.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Nivel