Uit het onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) blijkt er is zo geen duidelijke manier van werken is voor de professionals die de contactjournaals maken. In deze journaals staan de contacten van BJZ met hulpverleners, ouders en jeugdigen. Het College vindt dat op deze manier de kwaliteit van de cliëntdossiers niet is gewaarborgd.
Ingrijpende beslissingen
Het is heel belangrijk dat de informatie waarmee BJZ werkt juist en nauwkeurig is, volgens het CBP. Op basis van deze informatie van BJZ’s worden soms ingrijpende beslissingen genomen over de zorg aan kinderen in het gezin. De informatie in het cliëntdossier kan ook leiden tot een onderzoek van de Raad voor de Kinderbescherming en het verzoek aan de rechter om verlenging van opgelegde jeugdbeschermingsmaatregelen.
Volgens de Inspectie Jeugdzorg hebben Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant en jeugdzorg instelling Oosterpoort fouten gemaakt bij het toezicht op twee meisjes die vorig jaar werden aangevallen door de hond van hun vader. Lees meer>>
Werkwijze
Volgens het CPB wordt bij de beide bureaus jeugdzorg in de registratie ook niet duidelijk een onderscheid gemaakt tussen ‘harde’, feitelijke gegevens en ‘zachte’ gegevens. De zachte gegevens gaan over meningen, indrukken en vermoedens. Verder ontbreekt een standaardwerkwijze voor het weergeven van de herkomst van informatie, het actueel houden van informatie en het markeren van onjuistheden.
Maatregelen
Naar aanleiding van het onderzoek, hebben BJZ Noord-Holland en Limburg maatregelen aangekondigd om hun werkwijzen te verbeteren. Het CBP zal nu bekijken hoe en of deze maatregelen de situatie verbeteren.
Een succesvolle samenwerking tussen gemeenten en aanbieders. Leid deze nieuwe samenwerking daadwerkelijk tot effectiever werken, lagere kosten en andere verhoudingen tussen burger, professional en overheid? Kom op 23 april naar het Congres Jeugdzorg 2015 in het Postillion Hotel in Bunnik. Lees meer >>
Dat is niet alleen zo bij BJZ Brabant en Limburg, hier bij BJZ Deventer lopen we daar ook tegen aan.