-INGEZONDEN STUK-
Er gebeurt veel in de jeugdzorg, communicatie wordt hierdoor veel belangrijker, stelt Rik Mulder mede-oprichter van online community- en samenwerkingsplatform Plek. Hij geeft 5 communicatie-adviezen voor de jeugdzorg.
1 Breng je stakeholders in beeld
Jeugdzorginstellingen hebben er door de transitie belangrijke stakeholders (belanghebbenden) bijgekregen: gemeenten en verwijzers zoals wijkteams. Voor de communicatieafdeling zaak om die stakeholders goed in kaart te brengen. Welke rol speelt de stakeholder? Hoe is hun houding en wat hun belang? Wat is hun beeld van de jeugdzorginstelling en wat zijn verwachtingen? Vragen die per stakeholder beantwoord moeten (blijven) worden om een strategie te kunnen bepalen. Een goede manier om informatie over stakeholders in kaart te brengen en binnen de organisatie te delen is met een Customer Relationship Management (CRM) systeem. Goede voorbeelden zijn Insightly en SugarCRM.
2 Scherp je verhaal aan
Jeugdzorginstellingen moeten zich met hun verhaal en aanbod van diensten op een aantal nieuwe partijen richten. Belangrijk dus om het eigen verhaal nog eens aan te scherpen. Hoe wordt er gewerkt? Wat zijn resultaten? Voor wie zijn die diensten bedoeld en bij wie kan een wijkteam of gemeente aankloppen met een specifieke vraag? Zorg ervoor dat alle stakeholders, maar uiteraard ook zorgzoekers en hun ouders/verzorgers, op je website snel de voor hen relevante informatie kunnen vinden en niet verdwalen in lange navigatiemenu’s. Het uittekenen van zogenaamde ‘customer journeys’, de manieren waarop specifieke doelgroepen in contact komen met je organisatie, kan daarbij veel inzicht verschaffen.
3 Maak je medewerkers zichtbaar
Interne zaken komen tegenwoordig sneller naar buiten. In de (privacy)gevoelige jeugdzorg een voortdurend punt van aandacht. Maar het is ook een kans om het verhaal van de organisatie vanuit verschillende invalshoeken naar buiten te brengen door de eigen collega’s. Met verhalen die door de buitenwereld vertrouwd en gewaardeerd worden. De tijd van ‘alle ballen op de afdeling communicatie’ voor het vertellen van het corporate verhaal is voorbij. De communicatieadviseur stuurt, faciliteert en coacht de collega’s die samen het verhaal van de organisatie vertellen. Zorg dat er duidelijke regels zijn over waar collega’s het wel (onderzoeksresultaten) en niet (patiëntinformatie) over mogen hebben. Denk er ook over storytelling een plaats te geven op je website: dat maakt de site veel persoonlijker en dynamischer.
4 Doe aan participatie en co-creatie
Binnen het sociaal domein wordt steeds meer samenwerking gezocht bij het ontwikkelen van beleid. Alleen dan komt goed en breed gedragen beleid tot stand. Zorginstellingen zelf kunnen het initiatief nemen om online kennis en relaties te delen, samen nieuwe ontwikkelingen te bespreken en gezamenlijk beleid te maken. Daarvoor kun je een community starten met bijvoorbeeld Ning of er voor kiezen zelf een platform te (laten) inrichten.
5 Ondersteun zelfsturende teams
Binnen de zorg zijn flexibele, zelfsturende teams een belangrijke ontwikkeling. Het belang van interne communicatie wordt hierbij groter. Medewerkers moeten immers betrokken blijven bij de organisatie, maar ook makkelijk kunnen samenwerken binnen hun teams. Een sociaal intranet is hierbij een oplossing. Hier kunnen teams zichzelf organiseren en medewerkers zelf op zoek gaan naar informatie. Om die vervolgens weer in- en extern te delen. Waarbij ze op het werk hetzelfde soort (zoek)functies en apps verwachten die ze privé ook gebruiken. Nederlandse aanbieders van sociaal intranetplatformen zijn bijvoorbeeld Embrace, Winkwaves en Plek. Die laatste heeft bovendien de optie om naast medewerkers ook stakeholders te betrekken bij werkgroepen en kennisdeling, en om geselecteerde informatie te publiceren voor de buitenwereld. Daarmee ondersteunt Plek dus ook cliëntparticipatie, co-creatie en storytelling.